lördag 17 december 2011

Inte ska man gråta över spilld mjölk

 När fjärde ljuset brinner,
vi hämtar julegran
och alla barnen räknar
dan före dan före dopparedan.

Fjärde advent och en vecka kvar till julafton. När hände detta? Skönt är det dock, fast att just nu är tomt i huset. Jeppe åkte i tisdags och blir kvar i Kumla över helgen. Julfesten på hans arbete kanske inte var den bäst planerade tiden, fast kul ändå. Vi är dessutom klara, eller nästan klara med alla julklappar. Det kändes extra skönt att då gå på stan utan en lång lista. 

Johanna och jag har strosat runt i Haga, vars julmarknad är genuin. Vi var dessutom där tidigt och göteborgarna hade inte vaknat. Efter Haga trallade vi bort mot Magasinsgatan och in mot centrum. En härlig fika på Le Pain Francais, med det godaste brödet i stan. Det är ganska fascinerande med shopping. En dag när jag egentligen inte skulle handla något, blev helt rätt och slätt en bra shopping dag. När jag gjorde den brutala upptäckten att mina Joudpursh hade gjort sönder ytterligare ett par strumpor, vilket händer varje gång jag använder dem. Från Benetton mot bilen, så av en ren händelse blev jag ägare till ett par nya - svarta. Jag ska ge mina gamla en chans hos skomakaren, fast jag är tvek om det går. Blir lite tungt att dra ner dem i sopptunnan. Det räcker väl att mina Bally gick hädan.

Att rensa och slänga är väl inte min bästa sida. Sparar gärna och när jag väl slänger, så slänger jag med stort S. Tex så kom jag på idag att det var ju synd att jag slängde min Gucci-väska. Hmmm! Trist att pappa har slängt min Busnelkavaj, som skulle fungera så himla bra nu. Det finns helt klart ett och annat som inte borde ha blivit kasserat. Fast int' ska man gråta över spillde mjölk.

Nu väntar jag, och säkert fler med mig, på snön. Jag vill ha en vit jul, en jättevit jul. Jag får väl be Sofia ta med lite från Luleå. Hon landar på måndag kväll och stannar hemma i två veckor. Mysigt med alla barnen på samma plats. Dessutom kommer julafton att förgyllas av Peppe och Emelie, barnens kusiner. Jättekul att de firar jul i Göteborg.

Alla, eller nästan alla julklappar är inslagna och nerpackade i julklappssäcken. Imorgon ska jag nog göra köttbullar och julgodis, om jag inte väntar på Sofia eftersom hon är grym på det där med godsaker. Ett pass på Friskis får det också bli och jag måste verkligen fixa bokhyllan. Det är kriget där. Måste rensa och  skänka eller ta med till skolan. Dessutom ska jag bestämma vem som ska få den där penning gåvan som vi ger varje jul. Istället för julkort till nära och kära, blir det en digital julhälsning och en slant till Stadsmissionen eller BRIS. Ja vi får se vem det blir. Oavsett så känns det skönt att få ge till dem som behöver. Därefter ska jag bara njuta. Njuta av att snart gå på julledighet och i år ska jag INTE arbeta, inte en sekund. Ska kopplat bort arbetet och allt som tömmer, tömmer på det där ej ok-sättet! Det där med get off my back-läge gäller!

"Jag vill att mitt liv ska vara fantastiskt på alla sätt. Är det för mycket begärt?" Ronningen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar