söndag 19 augusti 2012

Carl 2.5 år: Vilken iPad har du Malin?

Vi sitter runt matbordet efter att middagen är uppäten och glassen är slut. Oscar 1 år 4 månader sitter i sin stol och Carl leker. Matilda, Håkan, Jeppe och jag pratar lite om sociala medier, så där lite allmänt. Helt plötsligt slår det mig att Carl förklarade för mig i somras att han har minsan en iPad men inte jag, fast nu har jag en.

"Carl, vet du vad jag har fått?"
"Nää!"
"Jag har fått en iPad från mitt arbete."
"Malin, vilken iPad har du?"

Jag tittar frågande på alla runt bordet. Jag har ju absolut ingen aning, så jag väntar på ett bra svar från de andra runt bordet. Håkan trädde in och Carl verkade nöjd med svaret. Samtidigt springer han och hämtar familjen Janssons iPad. Sätter sig bredvid Oscar och de börjar söka på Youtube. Jag blir så fascinerad över hur han hanterar den. Carl har fullständig "koll" på hur han ska göra och även lille Oscar vet. Håkan berättar att han och Oscar brukar spela djurmemory, med andra ord Oscar dryga året fixar iPaden.  Jag tycker att filmsnutten nedan säger allt. Det där med en att en bild säger mer än tusen ord ser ni nedan.



Det som jag tycker är så fascinerande är att detta går hand i hand med SAMR-modellen och vårt arbete med omdefinerandet. Det stärker mig i min tro att Facebook är en arena där vi kan bygga relationer och ha som forum för skolarbete. Lägg där till alla bra appar och program som vi kan arbeta med för att öka motivationen för våra elever. Kan Carl och Oscar så kan vi alla! Våga hoppa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar