torsdag 2 augusti 2012

Visset



Ja visset är nog det snällaste vi kan säga om våra blommor. Inte hjälper det att fjäska med barnen och tro att de skulle svänga om och vattna allt för ofta. De fina lobeliorna är inte så fina längre, eller det går inte att urskilja att det en gång har varit pukrande blåa där på väggen. Solrosorna var näst intill eternelliknande. Palmerna som jag skulle rädda undan sommarlovsdöden i en tom skola, hade inte klarat sig utan vatten.  Tomatplantorna har överlevt, frågan är bara om vi kommer få skörda några så småningom. De söta vita i köket var inte så söta längre. Turen hamnade hos Kungsblomman för lite uppdatering, så imorgon får vi fixa i trädgården om vädret är med oss. Gräsmattan, som förvisso fick sig en duvning av Jacob i onsdags ska få en till. Kan tro att vi har en djungel där ute.

Trots visset är det ändå så där fantastiskt skönt att vara hemma. Tre veckor i en mjuk säng samt en hård brits skapar längtan hem till min sköna och alldeles lagom hårda. Längtar tills jag får krypa till sängs och låta huvudet sjunka ner så där underbart som det bara går. Dessutom ska de nya megastora dunkuddarna invigas. Trodde faktiskt aldrig att jag skulle betala så mycket för en dunkudde och då pratar vi på megarea på Illums. Sömnen kan bara bli så där bra som den kan.

Semestern börjar lida mot sitt slut om en dryg vecka är det dags att börja igen. Var tog sommaren vägen? Kan inte tro att jag snart har haft sex veckors ledigt. Sex veckor av en massa "bara vara och göra det vi vill", vilket innebär att vi har gjort en hel del. En vecka i Paris med mycket mys. Tre veckor på landet med fest, bad och vänner. Besök i dagarna tre, av mysiga vänner. Köpenhamn med Jacob och Jeppe. Skåne tur, där Båstad, Hovs hallar och Torekov stod på schemat. Besök i Mellbystrand, hos arbetskamrat till Jeppe. Sofia kom till landet över en helg. Halmstadsturer med lite shopping. Vinkvällar med vänner och framför allt 50-årsfesten, eller 250-åresfest var det visst. Tillsammans med Annica, Torbjörn och Gunilla firade vi med alla Haverdalsvänner att vi har eller ska fylla 50 år i år. Kul hade, även om vi saknade några som inte kunde.

Sommarens utmaning har dock varit tuff, men jag har fixat det. Har trappat ut två mediciner, fast under väldigt lång tid. Fem veckor tog det att bli av med Tramadolen, men nu är de ett avslutat kapitel i alla fall för ett tag. Tänker även försöka sluta med de starka Alvedonen med, fast gör det nästa vecka. Kroppen kommer väl chocka ;). Om inte annat så får jag äta mig mätt på mat istället.

Tror jag ska plocka fram bok nummer två av Jussi Adler Olsen. Har precis avslutat ettan, och den tog sig. Vet inte om det var jag som var ofokuserad eller om den var trög i starten, men den är läsvärd. Måste skynda mig att läsa ut den och trean, då en ny leverens är på G. Ebba, vår sommarbokstipsare nummer ett har som vanligt givit oss en rad olika läsvärda böcker. 

Lev väl i sommaraugusti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar