söndag 12 augusti 2012

Tillbaka till verkligheten


Nu är det åter dags att tacka för denna semestern och återgå till ordningen. Tänk att tiden går så fort, sju veckor har bara rusat iväg, sju veckor av härlig vila utan en massa måsten. Tre av veckorna har jag varit ensam då Jeppe har arbetat, så även barnen - i alla fall två av dem för Johanna tillbringade sin sista sommar som student på resande fot med Martin. 

När jag blickar tillbaka på de gångna veckorna så har de varit så bra. Tycker att vädret har varit bra. Vet att jag sticker ut hakan, men det enda jag kan "klaga" på är möjligen att det har blåst lite för mycket så att paddlingen har varit minimal. Jag tror i och för sig att vi inte fått till så mycket mer paddling om vädret varit mindre blåsigt. Vad gör det? Kajakerna finns kvar, likaså tillfällena så we will be back. Har vi dessutom tur så blir det en Stockentur med Friskis snart.

Nu blir det dock ordning och reda på torpet igen. Förstår inte hur jag ska kunna ta mig upp ur sängen imorgon. Klockan ska ställas på sju, då jag blir upphämtad vid åtta. Det är nog tur att Jeppe har åkt tidigare, samt Sofia. Tror att det är dumt att utmana ödet och låta dåligt morgonhumör krocka. När barnen var små fick de alltid återgå till normala rutiner veckan innan det var dags för skolstart. I säng i tid och upp ganska normal tid på morgonen. Detta borde jag ha gjort, men jag verkligen älskar att sova och att morna mig. Kan ligga kvar länge länge och bara sträcka mig och väcka kroppen i behagligt takt. Ingen stress där inte.

Semester är härligt och arbetet lika så. Inte skulle jag vilja vara utan. Börjar längta efter eleverna. Ska bli kul att träffa dem alla igen. Åttorna, mina goa åttor, är nu näst äldst och får sina första betyg. Det ska bli spännande att se vad som har hänt med dem under sommaren. Där brukar det hända mycket. Min härliga nia! Vad har hänt med dem under sommaren tro? Det är tur att jag är vän med många på Facebook, så jag har lite "koll" på dem alla. Skönt med kända grupper, då vi bara kan köra på. Skönt och tryggt. Spännande och utmanande blir det med den nya sexan. Vet redan nu att det är en hel del syskon, fast de allra flesta är helt nya familjer. Kul!

Spännande läsår med en del "planer" redan. Tänker mig arbeta klart med romarriket med åttorna, i Mind craft och bloggar. inriktningen Äventyr i naturen och med skapande skola-pengar. Oj där kommer det hända grejer. Entreprenöriellt lärande, nya teman, ämensövergripande. Kan tänka mig att skapa ett spel över temat Europa/Norden. Kanske ska eleverna får göra ett eget spel på temat? Arbeta med kristendomen och Mind craft. Tänk att bygga de olika gudtjänstlokalerna i MC? Dessutom väntar jag på ett stort bokpaket från Bonniers. Oj vad det ska läsas innan åttorna och jag ska åka in till Bok- och biblioteksmässan för att träffa några författare. Lägg där till Torghandel i Göteborg, där jag ska tala om bloggar samt processledaruppdraget med GR där vi utbildar kollegor i kommunen. Känns som om agendan och idéerna redan fylls på. Med andra ord det ska bli kul att sätta igång igen. Tänk om alla hade möjligheten att få gå till ett arbete som de älskar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar