måndag 6 augusti 2012

Ny fin skola

Oj så fin skola som möter Säröeleverna snart, Särö skola. Den gamla Bukärrsskolan har gått i graven, efter så många år av behov. En gamla 70-talsskola som var alldeles för stor i relation till antal elever. Det tråkiga i kråksången är dock att Ekenässkolan också "går i graven", i alla fall i dess nuvarande form. Detta "hotet" har dock pågått i många många år. Redan när vär äldsta började där 1994 så kämpade mot en nedläggning.

På vår eftermiddagspromenad svängde vi om skolan och kikade in genom fönsterna och vilken härlig syn vi fick. En skola som verkar var väl anpassad till 2000-talet. Smartboards i salarna, pulpeter med höj- och sänkbar pall för de vuxna, snygga möbler och inredning för både elever och personal. En sak är säker, hit ska jag gå på besök snart. Måste bara få se allt det där som inte nåddes av våra ögon.

Utanför skolan satt ett gäng med mopedburna killar. Jag tror att de längtar lite. Tänk att få komma tillbaka från sommarlovet och mötas av doften av ny inredning, nytt hus och en massa nya förväntningar. Förväntningar, kanske, inför  sitt sista läsår på grundskolan. Samma förväntning som jag hade när jag började i årskurs sex 1975, då Bukärrsskolan var ny och att jag skulle slippa åka till Kungsbacka från årskurs sju.

Namnet Särö skola har diskuterats här hemma. Varför byta namn och inte ta med det gamla? Utan att veta, så tror jag att allt blir en nystart. En ny skola för två skolor och en ny skola som möter den nya framtiden. Spännande! Längtar tills det är vår tur på Smedingeskolan. Jag vill också ha nytt och fräscht, och framför allt en skola anpassad till dagens datum.

Jag kan bara gratulera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar