måndag 22 oktober 2012

IIS12


IIS12
Dagen började tidigt, alldeles för tidigt enligt mitt behov av sömn. 4:10 gick larmet på mobilen och jag hade blivit ombedd att inte snooza. Det är nog första gången jag går upp före Jeppe. Lägg där till att jag inte väckte honom. Fast vad gör det, att gå upp för tidigt, när kul saker ska hända. 

För några veckor sedan damp en inbjudan ner i min mailbox. Kristina Alexanderson från Webbstjärnan och .SE inviterade mig till Internet i skolan 12-konferensen. Hur fort går det att vidarebefordra ett mail? Fort! Genast skickade jag mailet till mina rektorer. I ärlighetens namn så kan jag erkänna så här i efterhand att jag inte trodde att de skulle låta mig åka, men så fel jag hade. Biljetter bokades och här är jag nu.

En sak är säkert, det digitala samhället är här och vi måste inte bara åka med tåget, utan vi måste faktiskt köra det. Vi kan inte bedriva undervisning utan den digitala världen. Det är inte bara eldsjälarnas arena. Det är det där att vi utbildar dagens ungdomar till arbeten som inte finns. 

Katarina Alexanderson säger att det är vi som gör internet. Så är det!  Dagen har bjudit på mycket och ni ska få ett axplock. Jag har säkert missat massor, men det jag har fått med mig det rör runt i hjärnan. 

Först ut på scenen var Isabella Löwengrip, Blondinbella, och hon kommer för att ta över scenen och som Kristina Alexanderson avsluta med, hon lät oss äta ur hennes hand. Det tragiska, eller kanske inte tragiskt men ledsamt, är att hon hoppade av skolan då de inte kunde möta hennes entreprenöriella vilja och förmåga. Oavsett så gick hon från  idé till handling. Hon ville arbeta med sina företag i skolan, som tex UF, men fick nej. Det resulterade i ännu flera företag och utbildning på en skola i Schweiz. 

Isabella var lite som Hemsöborna.  Hon kom som en stormvind med ett Höganäskrus, i sista sekund med nyduschat hår och hon tog oss med storm.

Näste man på podiet var Carl Heath. Det visade sig att jag satte mig bredvid Carl när jag kom, helt ovetande. När jag upptäckte det så vågade jag inte prata med honom, men vi har faktiskt haft ett projekt tillsammans. För några år sedan samarbetade jag med GR-utbildning, där vi tog fram ett material för barnkonventionsarbete som idag används i Kungsbacka kommun. 

Carl lät oss ta del av en hel del roliga och galna saker. Dessutom delade han med sig på länken: 
http://m.youtube.com/#/watch?v=JBz-9flw3Mg&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DJBz-9flw3Mg&gl=SE

Så gå in och plocka och använd. För det är som han säger: 
*"Vi lär oss 24 h om dygnet"
*"Att göra, förändrar och skapa nytt. Att vara en maker."
*"Att gå från en lärmiljö till arbetsmiljö." 
*"Gäller alla ämnen i skolan, inte bara de praktiska."

Det är inte tekniken som är den stora utmaningen, utan utformningen. Lärandet ser ut på ett visst sätt. Måste det vara 30 elever? När ska vi våga bryta våra mönster? Våga riva de cementerande föreställningarna om hur våra skolor bör se ut? Från att "lära om" till att "lära igenom".

Sagor har alltid lockat till läsande. När man använder sagor som verktyg skapar man grymt mycket bättre förutsättningar för lärande. Jag fick lära mig ett nytt begrepp, ja i alla fall nytt för mig - fanfiction. Finns communitys där skrivandet kring tex Harry Potter fortsätter. Ett skrivande som vi kan använda i skolan. Godis på nätet där det informella lärande sker. Tekniken sätter inte gränsen, utan föreställningen hur vi kan utmana tekniken.

När jag var på Särö skola och fick se en förevisning om hjärtat via en 3D-projektor, blev jag helt såld. Det var så otroligt! forskning visar att elever som får undervisning genom 3D lär sig mer än via traditionell undervisning.  Ni kan tro att jag är nyfiken på vad Makerbot.coms Replicator, för 10000 kr kan göra. Den printar ut en tredimensionell modell i plast som brukaren har skapat. Otroligt! 

MaKey MaKey för 350 kr -skapar uppfinnare där fantasin sätter gränser. Carl visade genom att koppla elektroder som deltagare fick hålla, så hade de skapat ett spelande piano. Direkt började testpersonerna testa och spela. Internet blir fysiskt och stannar inte inne i den digitala världen. 

Erik Fichtelius från UR, Peter Leth och Ylva Pettersson från Wikimedia Sverige diskuterar hur öppna resurser kan skapa ett innovativt lärande.

Erik Fischtelius från UR pratar om URs utbud på ur.se och hur upphovsrätten samt om ersättningar till upphovsmännen. 

Peter Leth, pratar om hur Creativ common skapar nya möjligheter för undervisningen. De danska konstmuseerna har släppt alla licenser för konstverken, vilket skapar nya möjligheter för skolan. Konstverk kan läggas in på animerade filmer. Kul idé. Återigen är det bara vår fantasi som sätter gränser. 

Upphovsrättens se men inte röra liknas med att ha en båt utan åror. CC ger frihet! Lär mer om CC på Webbstjärnan.  

Ylva Pettersson från Wikimedia och Katedralskolan i Skövde pratar om hur hon arbetar med sina ämnen på estetprogrammet. Hon arbetar med Wikipedia och låter eleverna skapa artiklar. Det ställs höga krav på oss och då läroplanen kräver att alla ska spela huvudrollen. Alla ska få strålkastarna riktade mot sig.

Tror att dagens kommentar blev följande: "De gånger han säger dumheter så lyssnar ingen." Ylva Pettersson får applåder när hon syftade på Björklund. 

Ylva satte spår. Jag måste starta upp ett projekt till! Tror att det kommer bli ett nytt projekt för niorna. De ska få skapa artiklar på Wikipedia. Tack Ylva för tipset.

Dagen avslutades med en paneldebatt. En sak är säkert, vi kan inte välja bort det digitala utbudet. Varför lägga så mycket energi på att ifrågasätta? Vi ifrågasatte inte elektriciteten och den klarar vi oss inte utan idag. 

En fantastisk bra dag avslutades med lite speedshopping, innan tåget styrde kosan mot Göteborg igen. En lång dag lider mot sitt slut!



2 kommentarer:

  1. Hej Malin - det hade varit jättekul att prata mer med dig! Du får lova att hojta till nästa gång vi snubblar på varandra - (när jag föreläser brukar jag vara så målorienterad att jag lätt glömmer av ansikten omkring mig - "lite" pinsamt) - Det är bara skoj!

    Tack för en fin sammanfattning!

    SvaraRadera
  2. Tack själv Carl! Lovar att tjoa nästa gång. Hur lätt är det att känna igen folk? Hjälp det är ju jättesvårt. Ha det bäst o tack för en grym föreläsning.

    SvaraRadera