måndag 8 oktober 2012

Säljes, snart

Ett par riktigt fräcka svarta kryckor säljes, förhoppningsvis? Kan det vara så bra? Är helt euforisk och har gått runt som en bredkäftad groda idag. Folk i Uppsala och på Arlanda har slängt konstiga blickar. Det är helt klart onormalt att gå omkring med ett brett smalj på läpparna samtidigt som ögonen är tårfyllda. För sådan är jag. Gråter lätt av både glädje och sorg, och idag är det verkligen glädje.

Upp i arla morgon för att bli skjutsad ut till Landvetter fvb Arlanda och Uppsala. Ett besök på Smärtmottagningen på Ackis var inbokat. Väl där fick jag träffa en otroligt sympatisk läkare, som helt utan stress tog sig tid att läsa igenom mina dokument samt frågade och lyssnade med ett genuint intresse. Efter pratstunden konstaterade han att jag med största sannolikhet kommer bli hjälpt av en högfrekvent nervsträngsstimulator och det bästa av allt är att han har sysslat med detta i 18 år med goda resultat. En undersökning där han konstaterade att de nervskador jag har är troligen från det gamla diskbråcket. De kommer vara där de är, men värken i ryggen ska förhoppningsvis kunna lindras.

Det är verkligen helt surrealistiskt. De opererar in en elektrod, som de lägger utanför ryggmärgen, dra sedan den ner till ena skinkan där batteriet opereras in. Därefter är jag en levande Duracellkanin som ska laddas varje dag. Jag kommer kunna paddla med den, åka skidor, sitta längre stunder utan att  hysteriskt ont. Tänk att kunna gå på stan i lagom takt utan kryckor. Det känns som en utopi, men förhoppningsvis är det min nya vardag.

Det sjuka i kråksången är att Sahlgrenska har nekat mig detta, tom att få komma dit för en undersökning. Så nu är det ni, och även jag, kära skattebetalare som får betala. Flyg ett antal gånger till Arlanda. Sjukvårdskostnader och även hotellövernattningar, då det blir billigare och som läkaren sa trevligare för mig, då jag inte kan åka hem direkt. Så mycket pengar som hade sparats till annat, men faktum är att jag bryr mig inte ett dugg om det nu. Jag är bara så tacksam för att kunna lägga ytterligare en doktor på listan över trevliga och kompetenta läkare. Dr K har nu fått sällskap av dr A.

Jag återkommer med kryckförsäljningen, eller sälja? Jag skänker dem så gärna ;).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar