tisdag 8 februari 2011

Dipp i grytan...

...blev det istället för smärtgruppen. Efter besöket hos sjukgymnasten på "min" vårdcentral skulle jag åka till smärtgruppen, men min kropp sa nej. Jag hade 45 minuter på mig, vilket innebar vid snabb överslagsräkning 30 minuter i soffan innan jag var tvungen att sätta mig i bilen igen. Det blev tvärstopp och jag insåg att det kommer inte fungera. Jag kommer att somna bakom ratten in till Mölndal. Ett snabbt sms till Kicki och frågade om det var ok att jag uteblev. Men hallå eller!?! Jag är 48 år kan väl själv bestämma om jag orkar eller ej. Det drabbar ju ingen annan. Jag sov i nästan två timmar. Så nu kommer jag att vara tokpigg ikväll då vi ska på Fredrik Toreskogs konsert. Ni har väl inte missat detta? Det finns tydligen ca 90 biljetter kvar, så köp och gå! Hela familjen Jeppsson ska gå. Barnen gav sin farmor och farfar samt farbror biljetterna i julklapp, bra val!, och vi hänger på.

I morse visade Kristoffer mig ett underbart Youtube-klipp. Ni bara måste lyssna på Nanook, denna sköna killen som precis har fattat vad skolan bör göra för att utvecklas. Me like! Som motsats kan jag tycka att Klass 9A gör, fast det startar diskussioner - vilket alltid är bra. Det främjar förstås. Fast vissa saker upprör mer än andra, tex rena felaktigheter. Läs gärna Annas blogg om svenska som andra språk. Jag hade förmånen att ha en elev, som var relativt nyanländ till Sverige, förra terminen. Jag har noll erfarenhet av svenska som andra språk och hjälp vilken magkatarr jag hade! Hur lär jag en tolvåring svenska? Det behövs rätt utbildning och rätta resurser för detta. Så tacksam för att vi har lärare knutna till skolan med rätt utbildning, vilket känns rätt naturligt.

Ja det finns mycket som vi ska varaglada och tacksamma för i detta land. Saker som vi tar för givna är inte alltid det, som vi alla vet. Fick ett mail från sonen igår där han skrev "Tack mamma" i rubriken. Hjärtat blev varmt och den 19-åriga, nyss utflyttade sonen, steg ytterligare ngr pinnhål, tills jag öppnade länken:  "Så här mycket har vi våran mor att tacka för.................................." http://www.aftonbladet.se/wendela/article8527443.ab Fast visst bör vi alla få oss en tankeställer, eller? Äh, inte jag! Jacob sitter mer framför datorn än jag och de övriga i familjen lägger också en och annan minut på att vara uppkopplade. Var och en gör det som passar dem och de som inte vill, varför bry sig. Det är gott att Jacob har humor, vilket han har i massor. Fortsätt som tidigare, undvik bara de snuskiga historierna till mig. Dem får du skicka till pappa ;).

Fast är jag smart som delar med mig av detta? Kanske inte, för folk har mycket åsikter om sociala medier och dessa inverkan på oss, men vem orkar bry sig. Fattar inte att man orkar lägga energi på att snacka skit om och hur folk tex bloggar. Läs det som du vill läsa och strunta i allt annat. Var så selektiv som du vill vara. Var och en bär ansvar för sitt handlande.

Nej nu vankas det "hänga-tvätt" och middag. Kvällen bjuder på potatissoppa med gott bröd till. Kanske en semla idag med ;).

//M

PS Jag vill ha mer bus och hyss i skolan! Varför måste vi alltid vara så seriösa? DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar