tisdag 22 februari 2011

Snart dags för utvecklingssamtal och Unikum

Snart börjar vi läsårets andra utvecklingssamtal med år sex. Det är spännande att få följa deras utveckling och se hur de har vuxit, både fysiskt och mentalt, under denna tiden. De börjar komma in i mitt tänk och hantera ansvarsbiten bättre och bättre. Tänk vad viktigt det är att ge dem de rätta verktygen för att de ska kunna utvecklas. Det är så kul att se!

Jag hade inte alls tänkt att skriva några omdömen idag, men har skrivit klart två tredjedelar av klassen för svenskan. Det finns tyvärr en nackdel med att vara so-lärare, det blir grymt många omdömen att skriva. Ett för so, ett för geografi, ett för samhällskunskap, ett för religion och ett för historia. 6x(18+18)+24 tror jag det blir för mina tre klasser. Cirka 225 omdömen vid snabb överslagsräkning. Det blir en del skrivande. Dessutom ska det utvärderas och sättas upp nya mål för mentorseleverna - 18 stycken. Fast Unikum är ett grymt bra verktyg, där målen är kopplade och kan klickas ner i IUP:a. Bättre blir det när jag lägger LPP:a där. Då är det "bara" att klicka och dra ;).

Dagen på skolan har varit mycket kort. Bestämde mig redan igår att jag skulle vara toktrött imorse, så jag tog sovmorgon. Hmmm, undrar om M tycker att det var ok ;). Det kändes i kroppen igår kväll att jag hade varit på G sedan kvart över fem på morgonen. Hade bara en lektion, svenska med åttan, och sedan en sjukgymnasttid på vårdcentralen. Snabbt dit, för att åka hem och äta lunch och vidare till smärtgruppen. När jag kom till Sisjön fick jag svar på ett sms från den sjukgymnasten som gjorde att jag vände på Mölndals bro. Vet inte om jag tycker att det är rätt att ge mig dåligt samvete för att jag inser och tar ansvar för de konsekvenser som en skidresa innebär. 

Frågan är vad som är viktigast: att må mentalt bra och få energipåfyllnad med smärta eller må potta och ha smärta? Ja, jag vet ju svaret! Sedan kan den extra värk jag har nu likaväl bero på crosstrainern och de femton minuter jag arbetade med den i söndags som gårdagens tur till Hestra och förra veckans Hemsedal. Blir helt klart lite trött på alla "experter" jag har runt mig. Kan det vara för många kockar med fyra sjukgymnaster och en läkare? Kan tro det... Blir spännande att komma till Mölndal på torsdag för akupunktur. Hoppas inte att hon använder mig som voododocka.... Kanske ska plocka fram den som jag köpte innan operationen "Health girl" =P. Jag överlevde operation, trots att jag trodde motsatsen.

"Att ta medicin är inte roligt, men att ha roligt är bra medicin",
källa okänd.

//Malin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar