torsdag 3 februari 2011

Theme crime

Theme crime slog väl igenom. Så kul att sjuorna tycker att det ska bli spännande. Vi har lyckats med att få in sv, so, id, eng, bi och nu även no i temat. So:n kommer utvärderas i en frågorna skriftlig uppgift/prov och klassen blev helt "knäckta". De tycker bara att namnet är så tungt. De fick bestämma om de skulle få veta frågorna redan nu och de ville de. Lätt - "ni får ett fall där ni ska beskriva från den kriminella handlingen tills domen är given". Tror att det kommer bli grymt kul tema och klassen har verkligen växt när det gäller ansvar och att de förstår "tänket" med en-till-en. Nu är två av tre klasser igång med ämnesövergripande - nästan terminen ut. Nu ska vi bara klura på år åtta.

Har fått samtal idag och frågan angående kliet. Det är mycket bättre, dock fortfarande lite rödflammig. När jag kom till läkaren igår skrattade hon och frågade om jag hade skabb. Nix!, men det går hårlöss på skolan. Katarina frågade genast om hon skulle kontrollera, vilket jag inte tyckte - för det är klart att jag inte har hårlöss... Fast jag rev mig i huvudet och VILLE absolut att hon skulle kontrollera. Självklart fanns det inga spår på gnetter. Tur att Tavegyl finns, även om det är som att få en hård klubba i huvudet- GÄSP!

I övrigt har dagen varit bra, ur ett ryggperspektiv. Fick el-akupuntur av Kicki imorse. Det tog lång tid hos henne, då hon ingående, ville diskutera smärtgruppens vara eller icke vara för mig. Svårt att acceptera smärtan, fast å andra sidan kan jag tycka att det är ok efter ca två månaders kräkbakslag. Fast nu vänder det. Nu blir det bara bättre och bättre.... ;).

Lustigt att dagen idag blev så bra, trots dagens sista lektion - som startade så urusult, fast den rättade in sig i ledet. Arbetsro och att ha kul i skolan måste vara de viktigaste etiketterna, eller? Fick i alla fall avreagera mig, fast väldigt lugnt, på gymmet. Därefter hem och äta middag med Sofia. Färsk rödspätta, vitvinsås m pressad potatis. Till detta en vit Rioja. Mmmm, mums! Så bra att Sofia gillar fisk. Nu blir det firre minst en gång i veckan. Nästa veckas middagar är redan spikade:
  • Pizza
  • Sushi för Sofia
  • Grillad smörgås m mozarella, pesto o skinka
  • Fiskburgare
  • Pasta m soltorkade tomater med kyckling mm
  • Potatissoppa
Det är så skönt att bestämma vad som ska handlas och sedan kan den som kommer hem först besämma vad vi ska äta. Inga konstigheter. Tur att http://www.alltommat.se/ finns.

Nu njuter jag av att det är en dag kvar till helg samt att Jeppe kommer hem. Helgen ska bjuda på fest, träning, titta på ny bil och kanske en stadstur. Det var länge sedan vi var i stan. Älskar att promenera runt i Göteborg utan att ha en massa måste-ärenden.

Lev livet!//M



Dagens tanke "Disce aut discede" - fast kanske inte så drastiskt ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar