måndag 7 februari 2011

Klass 9A - nytta eller onytta?

Har precis sett andra delen av Klass 9A på tv. Är det mening att mina licenspengar ska gå till en dokusåpa som både ger en bild av svaga elever och lama eller kaxiga pedagoger? Funderar helt skarpt på att säga upp min licens... Nej klart att jag inte gör, men ibland funderar jag. En stort antal av eleverna är underkända, men det sägs ingenting om elevantalet består av en stor del elever som nyanlända till Sverige eller elever som inte talar svenska hemma. Nu klipps och redigeras avsnitten givetvis så som producenten vill och för att få ett så stort tittarantal som möjligt.

En av eleverna har svenska som andraspråk, fast han är född i Sverige och talar svenska hemma. Är detta korrekt? Utan att vara helt säker så känns det fel. Vilka signaler sänder skolan ut? Jo du kan inte läsa den ordinarie svenskan utan du får byta till svenska som andraspråk i år SJU! Grabben har gått i skolan i åtta år och först i sjuan får han byta. Hjälp! Har man som elev rätt till svenska som andra språk ska man få den undervisningen och vice versa. Det är inget som vi ska välja utifrån hur eleven klarar svenskan.

Ja ja nog om det! Idag bokade Bjersan, Larsson och jag Hemsedal. Vi får fem sköna skiddagar. Det ska bli grymt skönt och kul. Nu hoppas vi på grymt mycket manchester, gärna med någon decimeter puder ovanpå, och inte allt för långa liftköer. Det gäller att öppna och stänga liftarna. Nu gäller det bara att hålla tummarna för att ryggen håller. Tur att slalom faktiskt är snällt mot ryggen och sedan måste jag få ha skoj också.

Nu hoppas jag att jag vaknar upp imorgon med noll i feber, utan hosta och en normal röst. Gott att rösten har hållt idag, för jag har pratat o pratat o pratat o .... Startade upp med Theme Crime i sjuan idag, så det var mycket prat och diskussioner. Så kul! Därefter så vrålstressade jag till Kungsbacka sjukhus och sjukgymnast Mattias. Hur kul är det att kliva i en bassäng, vit och - som min läkare sa härromdagen "hälsosamt mullig" framför en ung och snygg sjukgymnast och en bassäng full med pensionärer? Kände mig inte hel hipp ;).

HippHipp!//M


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar