fredag 4 februari 2011

Frossa i goa elever och onyttigheter

Vilken bra dag! Har haft min sexa och sjua i både svenska och so. Båda grupperna har arbetat kanonbra. Sexorna fortsatt med filmningen och det blev filmning på "hög" nivå. Hur svårt kan det vara att säga rätt saker på rätt tid? Jo, jättesvårt! En av grupperna vill att jag ska vara med och spela lärare. Det är ju en halvlätt roll ;). Första tagningen blev bra, tror de, men den sparades inte. Omtag nummer ett! Nu började A att skratta. Omtag nummer två! Då säger jag fel och blir tokgalen. Omtag nummer tre! Då säger R att han är kristen när han ska säga muslim. Då bröt vi ihop. Klockan tickade och de övriga fick inte komma in i klassrummet. Nu hade vi tre minuter på oss och det blev bra, som tur var. Övriga grupper har varit uppe i skogen och filmat med en hel del rekvisita och några repeterat. De har arbetat självständigt och gjorde bra ifrån sig.

Tyvärr har uppkopplingen strulat idag, så skoltidningen fick göras "analog". De skrev frågor för att intervjua både rektorer och Vaktis-Lasse mm mm. De  är duktiga på att vara flexibla trots att de är sexor. Gott!

Sjuorna valde att ta bort sin halvtimmas-rast och klappa ihop båda lektionerna. De har fortsatt med sitt geografitema, läst i sina böcker och någon har skrivit ett läsförståelsetest som gick så bra. Både sexorna och sjuorna klarade lästtestet galant - ALLA elever! Jag är så nöjd och givetvis de med. Det gör nytta att läsa! Alla mina grupper läser minst en kvart varje svenskalektion och sedan brukar vi dessutom ha en högläsningsbok. Ett lästips - Världens elakaste fröken av P Lidbeck. De älskar den, fast de är inte riktigt säkra på om hon finns eller ej...

Nej, nu ska Sofia och jag gotta ner oss. Sushi till Sofia, thai till mig och vi toppar med glass, ostbågar och smågodis. Därefter bänkar vi oss framför På spåret, för att sedan somna i soffan - garanterat. Imorgondagen bjuder nog inte på gym för min del då jag har ont i halsen o feber, men gott att få det i helgen då jag absolut inte vill vara sjuk från arbetet. Har lovat eleverna att "krypa" till arbetet...

XOX//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar