söndag 9 oktober 2011

RGRM

Idag har jag fått vara med på något häftigt, RGRM. RGRM är egentligen en rehab-metod för stroke-patienter. Med rytm och musik ska båda hjärnhalvorna stimuleras för att återfå sina tidiga funktioner. Metoden har visat sig vara till stor hjälp även för barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter. Ja, spännande är det i alla fall och helt klart något som jag skulle kunna tänka mig vara användbart i skolans värld. 

På föreläsningen var även neuroläkaren och forskaren Michael Nilsson från Sahlgrenska akademin. Han visar på forskning som bygger på att bla musik ger större genomblödning i hjärnan, vilket i sin tur innebär en positiv stimulans. Glädje, motion, bra kost, kultur var några parametrar som han belyste som positiva för att motta Olle i grinden vid alzheimers och andra neurologiska sjukdomar. 

Så mycket av det som visades i eftermiddag går att applicera på elever och skolan. Självklart ökar motivation när saker är roliga. Blanda och ge, så att så alla kan känner sig motiverade inför skolarbetet. En studie på 1.2 miljoner mönstrade män  visar att att de som idrottar regelbundet och har god kondition har även större intelligens än män som enbart "pumpar" muskler. Den första gruppen är högpresterare och skaffar sig en högre utbildning och kvalificerade arbeten.


Morgondagen ska bli spännande. Sofia och jag ska sitta och planera våra insatser i GRs ämnekonferenser med GR och Skolverket. Vi ska se om vi kan använda oss av vår nya kunskap och få med i våra nya LPP:er.

Fast det är kanske dags att fall i sömn, så jag är pigg imorgon - eller egentligen senare idag =D.

Sleep tight!//M

2 kommentarer:

  1. RGRM är en jätteeffektiv metod att öka hjärnkapaciteten. Jag upplevde den nyligen på rehabkliniken jag arbetstränar. http://frihetensvingar.blogspot.com/2011/10/korsvis-traning-vid-rehabilitering-av.html . Den skapar nya hjärnbanor. Jonglering vet jag också har den här effekten.

    SvaraRadera
  2. Jag har även skrivit idag http://frihetensvingar.blogspot.com/2011/10/rgrm-ska-vara-effektivt-aven-hos-elever.html

    SvaraRadera