tisdag 18 oktober 2011

Vilken start på dagen!

Jag verkligen ogillar att komma för sent, utan vill verkligen vara ute i god tid. När jag har en timme på mig att ta mig från Särö till Svenska mässan i Göteborg, då har jag verkligen tagit i med råge - eller hur? Det kan man ju tycka, men tydligen är det så att en regnig höstdag i Göteborg med en hel del vägarbeten kräver lång tid, mycket lång tid. Väl framme med andan i halsen lyser en megastor skylt upp Svenska mässans entré "Skolverket entré 8". Blev något konfunderad, då GR:s ämneskonferenser var vid ingång fem. Det blev gatlopp, både utomhus och inomhus - innan jag var där jag skulle vara något sen.

Första passet var Skolverket om svenska och svenska som andra språk. Min åsikt är där den är - det är två skilda ämnen och ska behandlas så. Höj svenska som andra språks status. Känner dessutom att vi på Smedinge är lång framme, då LPP och matriser har blivit vår vardag. Från detta pass till lunch och givet är väl att jag spiller en flottig blomkålsbit på tröjan. Tack för den Skatteverket! Hoppas att ingen såg detta! Ta lärdom - packa ner extrakläder ;). 

Från lunch till mitt seminarium. Har givetvis förbrukat mitt batteri, men kopplar snabbt på nätanslutningen. Fungerade i morse - JA, fungerar vid lunch - NÄPP! Snabbt kopplar hjärnan samman detta med Sofias presentation på samma plats, fast igår. Hennes dator dog, trots sladd. Det är inte likt henne att ha okoll. Snabbt skifte till annan kontakt, ja där var felet. Hoppas nu den schysste teknikern byter ut denna tills imorgon, då det kommer nya föreläsare.

Allt var som gjort för att pirret i magen växte, men tydligen fixade jag det - enligt Carro. Skulle bara behövt mer tid. Ville visa så mycket, då det finns en uppsjö av verktyg som skapar goda förutsättningar för ett lustfyllt lärande. Är dessutom lite nyfiken på om ett av dagens möte kan leda till något. Vi måste nätverka mer och svenska är ju ett bra ämne. Vi måste ta lärdom av varandra och inte uppfinna hjulet hela tiden. Kanske får jag mer kött på benen nästa vecka, då det är CÄ-konferens i Kungsbacka.

Nu är det dags att vila hjärnan, med lite TV. Missade den danske kriminalserien, Den som dräper, igår och ska passa på nu, för att sedan rätta fler noveller, fylla IUP:er med vettiga saker och ett light-träningspass. Är nämligen nöjd över gårdagens träningspass med gym och Flexipass. Det sistnämnda var grymt jobbigt. Var helt dyblött av svett när jag kom hem. Trodde inte det var möjligt! Fast jag är mest nöjd med att min kropp mår så bra som den gör. Gott att ha o-ont! 

Kärlek!//M

PS Lite länktips, som kan ge kul läsning så småningom... =D http://teamårsjusmedinge.se och http://smedingeåråtta.se/. Dessutom kommer Sofia och jag att fortsätt med vår lilla blogg, http://smedingelgr11.wordpress.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar