onsdag 30 oktober 2013

Gör om och gör rätt

Tänk om det gick att backa klockan? Tror att det finns en och annan rektor som just nu svettas då de har "valt" bort vissa elever. Nu går det ju inte. Tänk så många lik det finns i garderoberna. 

Det jag vill göra om och göra rätt är min stickning. Eller rättare sagt, den som skrivit beskrivningen borde göra om och göra rätt. Repade upp allt ikväll. När detta var gjort ringde min massör Lisa. Min förhoppning var att hon skulle säga att det är hon som klämt till en nerv eller så, och inte att jag skulle åläggas med stickförbud. Tänk vad en liten nerv kan ställa till det. 

Tänk vad goda tips kan göra. Ett leende från öra till öra när Tinna tipsar om att sticka med fötterna. Sagt och gjort!


Tror inte att det kommer att bli några vantar av det. Nu funderar jag över om jag ska lyda Lisa eller om jag ska leta reda på ett bättre mönster och börja om. Det är ju så rofyllt. 

Ro är just det som behövs efter en hektisk höst. Tror att det är många med mig som upplever att hjulet går snabbare och snabbare. Jag är glad för att våra barn är vuxna och har studierna bakom sig. Vart bär det hem? När slår pendeln tillbaka? När ska de mjuka värderna bli viktiga igen? Jag är glad att jag är över femtio och värderar saker och ting annorlunda än för 20-30 år sedan. Eller kanske inte. 

Gjort rätt idag har vi gjort. WETT 2013 på Smedingeskolan. Sharing is caring, med IKT i fokus. Jag och kollegan Karolina pratade om bloggar i undervisningen, ur olika perspektiv. Kul att vara två, fast synd att vi inte var tre. Vår kollega Katarina, som skulle varit med, låg hemma i sjuksängen. Hoppas att hon kryar på sig och får några dagars ledig innan det är dags att vara på igen. 

Under dagen har vi haft ett antal olika föreläsningar och workshops inom IKT. Stämningen har varit positiv och behagligt lugn. Lugn, fast flera hade fiskar i magen. Bara för att vi är pedagoger så innebär det inte att alla gillar att föreläsa inför en vuxen publik. En kollega uttryckte det "en vuxen kan vara så mycket mer dömande än vad en elev är". Idag har den delen av vuxna inte visat sig. Under de två tillfällena som jag pratade var klimatet öppet. Spontana frågor och härliga diskussioner. Kul!

Just nu värderar jag de kommande lediga dagarna högt. Ska bara vara och inte göra något arbetsrelaterat. Hade förhoppningar att sticka, men får se om jag är lydig eller ej. Brukar ju göra som jag vill. Det blir ju bäst så ;). 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar