tisdag 22 oktober 2013

Jag rullar

Ja, nu är det ju inte jag som rullar fast man kan tro det. Kunde inte låta bli att ta en bit mörk choklad med mandel, efter maten. Å andra sidan så behövde jag höja blodsockret då jag däckade helt efter dagens utflykt. 

Vilken dag vi har haft! Började dagen med att åka med min nia till Volvo Torslandafabriken. Vi skulle äntligen få åka Blå tåget, en rundtur på fabriken. Jag åkte tåget för cirka 40 år sedan och förändringarna är stora, mycket stora. En jättebra guide berättade allt från historia till monteringsteknologi och försäljning. 

Ett oplanerat långt break mellan Volvo och Remfabriken bjöd på en öppning att gå på Volvomuseumet. Flexibilitet är en förmåga som alla pedagoger bör ha. Hjälpsamma receptionister ringde och varslade vår ankomst. Ett museum med bilar, båtar, flygplan, golfsimulator och, massa att se och läsa. Mycket historia och, ni vet säkert att Volvo betyder Jag rullar på latin och att Jakob var den första bilen. 

Hungriga ungdomar bussades till Remfabriken. Här fick vi se och lära om Göteborg som industristad och dess historia. En mycket duktig guide som arbetade för att museumet skulle vara levande. Maskiner startades och brodyrer vävdes. Trådar spanns. Remmar vävdes och syddes. Spinning Jennie och Den flygande skytteln diskuterades. Vårens tema Industriella revolutionen väcktes till minne. 

Har ni möjligheten att följa våra fotspår, gör det. En lärorik dag som slutade med trötta elever och vuxna. 








Ett annat fotspår som ni verkligen följa är att pärla. Pärla Fuck cancer-armband för Ung cancer. Nu är vi uppe i över 1 000 armband. Ung cancer har pärldagar på Botaniska trädgården. De behöver få all hjälp de kan få. När ni har pärlat, eller varför inte köpa ett eller ett par på www.ungcancer.se. 100 kronor och de får pengar till sitt fantastiska arbete. Våra armband är värda 100 000 kronor. Helt otroligt vilka ungdomar vi har. Heja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar