tisdag 14 december 2010

Curling blir bowling, religion blir politik, mistel blir trollhassel


Var det bättre förr? Visst är vi många som får höra emellanåt att saker var bättre förr. När familjen samlas med mor- och farföräldrar och de berättar hur de fick flytta korvskivorna på smörgåsarna och börja arbeta som 14-åringar, men det var minsann ordning och reda i skolan - det kan vi vara säkra på.  Att vi står inför stora förändringar hela tiden är en självklarhet, men hur ska vi möta dem - det är frågan.

Curlingföräldrar har fått ett nytt epitet - bowlingföräldrar. De är de som fullkomligt sopar banan för sina barn, så att de ska slippa möta något otäckt och jobbigt i världen. Vart ska detta leda och sluta någonstans? Tar vi på skolan över denna rollen för våra elever? Ska allt vara lustfyllt och kul? Jag brukar säga till mina elever när de kommer till vår skola i år sex, att vi måste ha kul. Det är kanske lite egoistiskt, men jag kan inte gå till ett arbete måndag till fredag och inte tycka att det är kul. Givetvis så finns det vissa saker, som tex satsdelar - som är absolut dödens tråkigt, som jag skulle vilja välja bort. (Hjälp! Kom precis på vad både sjuorna och åttorna måste arbeta med till våren =(. Tror inte jag ska berätta det för dem innan jul). Fast den stora frågan är "Hur får vi med alla på tåget?". Kan vi det? En sak är jag i alla fall säker på - KUL ÄR INTE DET SAMMA SOM KAOS I KLASSRUMMET.

Både grundskolan och gymnasieskolan står inför Lgr11 och Gy11, men vad händer med vår lärarutbildning? Jag har aldrig hört någon säga att deras utbildningstid har varit kanonbra och givande. Tragiskt! Fick ett länktips från Ulrika på Twitter, där det bla står att lärarstudenter inte är positiva till den nya tekniken. Var ska vi börja? Ja inte vet jag! Konfucius sa "Att lära utan att tänka är meningslöst, att tänka utan att lära är farligt".

Konfucius ord får en stark innebörd för mig efter helgens bombdåd i Stockholm. Vi kan bara vara så tacksamma för att ingen oskyldig fick sätta liv och lem till. Spekulationerna är ivriga och religion blandas med politik, som i detta fall utmynnats i våld - onödigt våld. Många blandar invandring, religion och våld. Skrämmande!


Nog om elände! Vad gör man en måndagskväll i Göteborg? Efter att ha bevittnat en inte allt för kul match  (den entusiastiska supporterklubben bestod av en man - den nya Trumman) mellan RIK-Skövde, så passade vi på att smita in på Lisebergs julmarknad. Det var kallt, men vackert. Varje år så diskuterar vi hur och när alla ljus sätts upp. Hur svårt kan det vara att ta reda på det? 

Var är alla entusiasterna?

 ...och vad tar vi istället för en mistel? Jo, givetvis den nyknyckta trollhasselgrenen från pappas buske. Förlåt pappa att jag inte har ringt och sagt den ännu, men du känner kanske igen 38:a och 45:a i snön. Då julen firas på annan ort, så blir det minimalt med julpynt här hemma. Så nöden har ingen lag, en puss under misteln ska alla få... Detta är gjort och grenen har fått en annan temporär plats i avvaktan på annan.

Underskatta inte värdet av att göra ingenting,
av att bara ströva omkring alldeles ensam,
lyssna på allt som man inte kan höra och bara ha det bra
-  NALLE PUH -

Njut av dagen!//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar