måndag 6 december 2010

Halvtid räcker inte....

Hur ska jag hinna med allt som ska göras när jag bara arbetar halvtid? Jisses det är nyttigt, men svårt. Har "bestämt" mig för att inte arbeta på helgerna och jag har faktiskt lyckats ganska bra. Tiden blir dessutom mer "tight" då Lucia infinner sig samma vecka som julavslutningen.Trots att jag bara arbetade halva dagen idag så fick jag gjort en hel del. Framför allt fick jag skrivit ett infobrev till min klass och rättat en del av år åttas texter. De ska ju få sina första betyg nu till jul. Undrar så om de är nervösa, eller om de vet hur de ligger till. Det är svårt att veta hur tydlig jag är när vi pratar, fast å andra sidan så brukar elevernas uppfattning överensstämma bra med min.

Dagens första fundering har kretsat kring snö och värmeslingor. Är snöproblemet något som bara finns här i västra Sverige? Hur fungerar det i norra delarna av landet som har snö varje vinter? Visst skulle det vara bra om vi hade värmeslingor runt skolan, ca 30-40 meter. Då skulle de hamna nere på fotbollsplan innan snön bli tillgänglig. Jag verkligen älskar snö och tycker att det är så mysigt, både för att det blir ljust och fint samt att det finns så mycket roliga saker att göra. Det jag inte förstår är att det är så många som glömmer bort regler och verkar tappa både omdöme och förnuft. Varför ska inte de elever som vill leka och ha skoj i snön få göra det utan att bli mulade eller pepprade? Varför står de som vill och samtidigt inte vill stå i ytterdörrarna så att snöbollarna haglar in? Varför väljer vissa att kasta snöbollar inne? Jag fattar inte!! Det skulle vara så himla kul, om min rygg skulle fixa det, klä på mig varmt och ge mig ut på fotbollsplanen och bygga snöborgar och ha ett ordnat snöbollskrig, med de som vill. Trots detta så önskar jag mig mer snö och att den får ligga länge, länge.

Dagens andra fundering, som i och för sig har pågått ett tag, är vart vi ska skänka pengar till i år. Sedan några år tillbaka så skickar vi inte julkort till allt och alla. Vissa år har vi skickat hundra julkort, eller än värre - vi har skrivit men inte postat... Nu mera skickar vi bara till den äldre delen av generationen som inte har mail, för att sedan skänka en slant. De sista åren är det barncancerfonden som har stått i fokus, men i år har jag föreslagit BRIS, Stadsmissionen i Göteborg eller Läkare utan gränser. Vi får se vad familjen enas om. Det känns så bra att göra detta. Att få både dela med sig och veta att det gör sådan nytta. Samma känsla får jag när jag köper Faktum, fast helst ska det vara av "vår" man, han som brukar stå vid Hemköp Billdal och Willys i Kungsbacka.

Nej nu ska jag försöka ge mig an den vidriga strykhögen, samtidigt som Sävehof spelar Champions leuage mot Montpellier. Som RIK:e så bär det emot att heja på partillelaget, men det är väl för Jerry och Mikaels skull då...

Fridens!//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar