tisdag 21 december 2010

LPP - tema mission och SJ

Vilken effektiv dag dagen blev igår. Började, om än lite sent, hemma hos Sofia Larsson för att planera ett tema för svenska, so, engelska, idrott, matte och bild. Det blev nio ämnen och åtta strävansmål under ca 13 veckor för år sex. Vi ska även göra en modifierad variant för år sju och eventuellt även åtta. Det är så grymt när vi ligger respektive sitter i varsin soffa hemma hos Sofia och idéerna bara sprutar ur oss. Vi började spåna för ett par veckor sedan över mobilen och kan ju bara säga "inte ett öga är torrt" - så vackert blir det ;). Eleverna ska arbeta i par och tregrupper om ett engelsktalande land och de kommer få olika uppdrag när de startar sin resa. De kommer bland annat få använda sig av Google maps, Wikis, e-cam med flera digitala verktyg. Det ska bli så spännande att se hur de mottar detta arbete. 

Eftersom vi har ett fantastiskt vinterväder i Kungsbacka, som vi hoppas kommer fortsätta, så kommer vi att väva in lite olika säkerhetsuppgifter i idrotten, som tex hur vi ska bete oss vid vatten/is. Jag fick en galen idé igår, som jag verkligen inte vet om den håller men jag ska klura på den och ev testa själv först - utan elever i närheten. Det är troligen, eller rättare sagt förhoppningsvis, inte så många som har trillat i en vak och vet hur de ska bete sig. Jag har gjort det som elva-tolvåring och jag kan säga att det var så FRUKTANSVÄRT kyligt. Min syster tyckte att jag åkte som en kille på mina skridskor, så hon ställde mig vid en bryggpåle för att träna. Smart!!! Plums ner och sedan flög jag upp! Jag tänkte att den lärdomen kan jag ju dela med mig av och visa hur man gör för att komma upp ur en vak. Jag kan ju tillägga att jag har en torrdräkt, eftersom Jeppe och jag paddlar havskajak och gärna på vintertid. Så jag tänkte att vi kan kanske knacka en vak i Lygnen och visa hur man drar sig upp med isdubbar. Ja, ja vi får se. Det hänger på mycket, så som ryggen och annat, men kul ska det bli.

När Sofia och jag var färdiga, fysiskt och mentalt samt nästan med LPP:n, så drog jag till årets sista sjukgymnastbehandling och akupunktur. Där efter hämtade jag Sofia i Göteborg, som efter ett dygns resande äntligen kom fram. Sj har verkligen inte "koll" på läget.... Tröttsamt när de inte ger någon information och helt plötsligt ställs tåget, enligt hemsidan, in. Då var hon i Bollnäs! Det blev byte i Stockholm och efter lång tid så kom hon fram. Jacob var så gullig att han mötte henne vid tåget för att hjälpa till med ALLT bagage. De gick ner för att prata med Johanna, som arbetar på Intersport i Nordstan. Det är mysigt när syskonen längtar efter varandra. De har inte träffats sedan i början av augusti. Fast nu ska vi umgås alla i en och en halv vecka, i Österrike. Mys!

Dagen idag bjuder inte på så mycket av intresse. Familjen sysslar med lite bus över Facebook. Jeppe har blivit fb-rape:d och så hämnas han på att göra det på mitt konto. Jag fattar ingenting ;). <3 Jag upptäckte min något udda status på väg hem från Kungsbacka. Sofia fick skjutsa mig till sjukhuset imorse, för hon är ute hos en MS-patient för att ställa amanes, och jag fick ta bussen hem. Jag började skratta, och kunde inte sluta, när jag läste om mitt nyårslöfte. Jag ska bli av med mitt fb-beroende!!! Herre gud, jag har aldrig hållit ett nyårslöfte, jo ett! Det var när Johanna krossade mig, som sju-åttaåring , tror jag, i schack. Då lovade jag att aldrig mer spela det och det har jag aldrig mer gjort!

Nu inväntar jag Sofia, så att vi kan åka och handla mat för att sedan försöka hinna med en fika hemma hos Elisabeth. Där efter blir det lite köttbullerullande, senapsmalande mm, för lite sådant måste vi ha med oss till Ischgl/St Anton.

När man talar om trollen... Nu kom Sofia, så dags att dra.

Julefrid i stugorna!//M

PS ...och nu kom sanningen fram! Det var Sofia som hade fb-rape:t mig Hmmmm, ska klura på hämden. Ojoj - att hon vågar XD. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar