söndag 12 december 2010

Tredje advent och njuter av allt

Vad mycket som det finns att vara tacksam över och så gnälls det så mycket. Varför? Vilken glädje det är att få fira jul. Vilken glädje det är att få bli äldre. Vilken glädje att få umgås med nära och kära.  Vilken glädje det är att få njuta av lussefirande och skolavslutningar. Vilken glädje att få promenera i detta vackra väder.  Jag blir lika förvånad varje gång det gnälls över att det är mycket nu när julen kryper närmre. Är det en nyhet att julen kommer den 24:e december varje år?

Igår fick vi äran att vara bjudna till Carls ett-årskalas. Mormor Marianne berättade att ettårsdagen och sextioårsdagen är de viktigaste födelsedagarna i Korea. Traditionsenligt så firar de inte födelsedagar som vi i västvärden gör, vilket innebär att dessa två gånger är viktiga. Det är spännande med olika kulturer och traditioner.

Dagen till ära har Jeppe och jag tagit en härlig långpromenad, "fel" varv runt Särö. Vi gick bort till min mammas grav. På vägen mötte vi pappa, som precis varit där och tänt ett nytt ljus. Alla gravar är snötäckta och de allra flesta med ljus tända. Det är fint. Vi gick igenom kyrkogården, vilken har mycket spännande att berätta. Jag, trots att jag har gått ur Svenska kyrkan, älskar kyrkor och begravningsplatser. Att promenera runt och läsa på gamla gravar, både i Sverige och utomlands, ger så mycket. Barnen beklagar sig ofta när vi varit ute och rest, att jag alltid ska titta på "gamla stenar" och kyrkor. Förstår inte var de menar? ;). De kommer att tacka mig när de blir äldre - eller hur Johanna, Sofia och Jacob? Rökstenen, Stonehenge, Carnac, Byerums raukar mfl mfl.

På vägen runt gick vi förbi pappa och jag knyckte en fin gren trollhassel. Måste ringa och berätta att det var vi som har smugit runt i snön i trädgården. Efter två och en halvtimme ute smakade det mycket bra med varmchoklad med rom i, för oss med åldern inne. Ledsen Jacob, du får vänta ytterligare ett år.




Fridfull tredje advent!//M

PS Jag vägrar att julstressa. Har inga måsten mer än senap och pepparnötter och det är snabbt fixat. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar