fredag 10 december 2010

Wikis, e-twinning, skoltidning

Känner mig alldeles euforisk. Pratade med Sofia L på väg hem och vi beklagade oss lite för att vi inte har fått till något samarbete denna terminen med våra grupper. I ett huj så var det löst. På några minuter så så har vi en idé där vi kan få in alla våra ämnen. Tror faktiskt att det finns fler ämnen som kan bli involverade, utan problem. Det är inte ämnena som sätter käppar i hjulen, utan det är vår fantasi. Fast vi vågar att hoppa! Det kan ju bara bli helt galet tokigt och då gör vi om och gör rätt ;). 

Detta kommer att bli så grymt. Vi kommer få in idrott, engelska, svenska och so-ämnena under ett och samma tema för år sex. Tanken är att eleverna ska arbeta med egna wikisar och vi ska ansöka om e-twinning, som är är en del av Comenius, EU:s program för skolutbildning. Detta är ett utmärkt sätt att arbeta på för att komma i kontakt med elever och skolor i andra länder. En wikis kan användas på flera olika sätt, men vår tanke är att i dessa ska de skriva om det uppdraget som de får att lösa. De kommer att få skriva på både svenska och engelska.

Självklart så kommer klassen att fortsätta med sin skoltidning. De är så grymma! Idag har de skrivit och filat på texter. Vi har en egen webmaster ;), William. Han arbetar med layouten och försöker finna lösningar på olika spörsmål som dyker upp. Jag kan lätt säga att jag blir helt bortspelad när han sätter mig på prov med olika termer.

Det är härligt att bara genom att prata och diskutera om olika idéer så flödar energin. Jag borde egentligen gå igenom betygen igen, så att jag är helt säker på att jag har satt rätt ;), det kan ju vara så att tärningen har landat galet.

Det är som Nalle Puh säger: "För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig".

Hoppa lugnt i helgen, för det ska vi göra fast att vi ska fira världens bästa Carl som i dagarna fyllt ett år!
//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar