onsdag 22 december 2010

Året som gått!

Tiden går så fort, oavsett vad vi gör. 2010 har varit ett händelserikt och lärorikt år, på många sett. Jeppe, som blev arbetslös från Norsk Hydro hösten 2009, fick en projektanställning på Axfood som avslutades i juni. Johanna som tog ett sabbatsår från Chalmers och industriell ekonomi, och reste jorden runt. Bland annat var hon i Australien och hälsade på min farbror med familj. Det var hans andra besök från Sverige sedan 1956. Han är så vansinnigt flygrädd så han har inte åkt hem och syskonen har nog inte heller våga åka ner. Jag hade planer på att åka dit efter studenten. Jag hade arbete, bostad och ekonomiska garantier, men jag fick inte arbetstillstånd. Trist! Johanna har fortsatt sina studier och påbörjat sin mastersutbildning. Sofia har avslutat sitt första år och påbörjat sitt andra i Luleå. Hon stormtrivs, trots kylan. Trist bara att det är så galet långt bort. Jacob tog studenten i juni på Göteborgs praktiska gymnasium och han arbetar nu på Nyberg och Karlson som elektriker. Det är lyx att få en tillsvidareanställning som 18-åring, vilket han verkligen förtjänar.

Sommaren tillbringade vi bland annat i Haverdal. Det är så otroligt vi har så mycket vänner som vi bara träffar på somrarna. Trots detta så påbörjar vi samtalen där vi slutade det sommaren innan. För andra året så hyrde vi nere på Kvarnvägen, fast vi var till största del barnlösa där. Det är lite konstigt att vi har så gamla barn. Hur gick detta till? Dessutom blev det en hel del paddlande med tält. Det är otroligt vilken lisa för själen det är. När vi packar kajakerna med det som behövs, inkl god mat och vin, så sjunker axlarna ner en halvmeter. Vi fick en grym tur på tre dagar runt Tjörn/Mjörn.

Väl hemma i Särö så började helt plötsligt arbetet för mig. Det blev en nystart då vi skulle få en ny rektor , Anders, och Mikael som började i april, så det pirrade lite mer än vanligt. Det blev en bra start med mycket nytänkande och ny personal. Jag fick en ny klass. Jag lämnade världens bästa nia, efter fyra år, och trodde aldrig att en ny grupp skulle kunna matcha dem. Då händer det igen! En underbar sexa, med så goa tjejer och killar. Hur lyckligt lottad är jag? Denna klass kommer dessutom få vara med i en hel del olika projekt och vara testpiloter. Vi har startat en skoltidning. Jag ska hålla i ett seminarium på Samverkan skola och arbetslivs rikskonferens i Jönköping. Där ska jag prata om företagsamt lärande och skoltidning. 

Filmning med mobiltelefon är ytterligare ett projekt som vi arbetar med i klassen. De ska producera filmer tillsammans med Neta Norrmo, som är journalist, producent mm på UR. De gör filmer på temat antirasism, som bygger på barnkonventionen. Det är helt otroligt att se dem skapa utifrån de olika artiklarna som de har valt. De väver in flera i vartannat. Dessutom har Sofia och jag skapat en LPP, där de ska arbeta med nio strävansmål och åtta ämnen. Det ska bli skoj att se hur de tar emot detta projektet. 

Kungsbacka kommun har valt ut Smedingeskolan och Kullaviksskolan till en-till-enprojektet. Det innebär att  alla elever i år sju till nio har fått en bärbar dator. År sex elever får hålla till godo med 20 stycken datorer på fyra klasser. Det innebär ett helt nytt tänk för både oss och eleverna. Det är spännande! Det finns så mycket  att lära och att lära ut. Vidare arbetar vi med Varumärkesresan på Smedingeskolan. Vi måste fortsätta att sätta våra märken på kartan och vi har börjat bra. Dessutom så arbetar vi vidare med Barnkonventionen-projektet. Vi håller på att arbeta fram ett koncept som fler skolor i kommunen kan använda sig av.

I november fick Jeppe ett nytt arbete. Han har börjat på Butikskonsult i Kumla och kommer vara där uppe i ca tre dagar i veckan, sedan kommer han att arbeta hemifrån. Han trivs och det är så skönt. Min fullservice hemma har minskat något. Nu står inte middagen på bordet när jag kommer hem från arbetet, men det är det helt klart värt. Det är så mycket i livet som vi tar för givet och självklart i livet och vardagen, som inte är så givet. Det är kanske känns extra viktigt för mig att tex köpa Faktum, skänka pengar till olika cancerfonder, köpa en get till en fattig familj i Afrika mm mm. Var nöjd med det vi har och ta inget för självklart.

Till sist vill jag önska alla en god jul och gott nytt år. Jag drar, tillsammans med Jeppe och barnen, till Alperna och ska njuta till fullo.

Julkramar till er alla!//M

"Så roligt att se er" sa Puh glatt till de stora snöflingorna som singlade förbi. Ni kommer precis lagom till jul. Och om man ändå måste komma lagom till något är jul något ovanligt trevligt att komma lagom till."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar