tisdag 22 november 2011

Get off my back, now!

Vem kom på Jante? Är det verkligen något svenskt, så som vi ofta vill säga? Nja, skandinavisk i alla fall. Skriven i Norge, växte upp i Danmark och har helt klart fått leva vidare i Sverige. Blev lite nyfiken, så jag googlade på Jantelagen och finner till min glädje, eller kanske inte glädje men dock lite intressant, att Jante finns även på andra ställen i världen. I England och flera andra engelsktalande länder heter han Tall poppy syndrome. Tänk vi är ju inte bäst här uppe i kalla Norden - sicken tur! Ja, den där Jante lär vara odödlig - spännande.

Kvällen har avnjutits med två små killar, Carl och Oscar trillade in med mamma Matilda och pappa Håkan. Matilda skulle få träningsprogram för ryggen, av Sofia. Så här har det letats muskler, och jag känner mig ganska nöjd med att inte vara ensam i att finna dessa lura inre bukmusklerna. Hoppas nu att programmet hjälper och att Matilda kommer i form fort. Det är ingen hit med ryggvärk och två smågryn. 

Kvällen nalkas mot sitt slut och det gäller att komma i bingen för att vara uppe med tuppen imorgon. Sofia ska lämnas av i Kungsbacka, på sin nya praktik på Kungsbacka sjukhus. Imorgon ska hon få vara med om en knäoperation. Spännande! Jag ska börja morgonen med att "plåga" mina elever med ett prov i litteratur. Tror nog att det är det enda provet som de har fått i svenska. Hjälp, det är kanske inte så bra. Som lärare ska man kanske gilla prov. Ja, ja det kommer nog gå bra. De vet ju frågan, den enda! Skriv allt ni kan om Strindberg, Moberg och Fröding. 

Fridens!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar