söndag 13 november 2011

Gör om och gör rätt!


Kunskapens äpple kan ibland vara lika surt som en Granny Smith och ibland sött som ett Ingrid Marie.

Vad är det som får elever att tro att de kommer att klara sig med icke-egenproducerat arbete, när de ska passera mitt granskande nålsöga? Jag arbetat så aktivt med upphovsrätt och vikten att göra kunskaperna till sina egna. Om du inte kan förklara något med egna ord, då är risken väldigt stor att du inte kan det som de bör kunna. 

Höstterminen startade vi med ett gemensamt tema om källkritik, där upphovsrätten ingår. Trots detta väljer vissa elever att gå den lättaste vägen och tror att det är en genväg. Fast så som talesättet säger "Genvägar är oftast senvägar", så blir den korta vägen väldigt lång. Gör om och gör rätt.

Det är dessutom så galet lätt att upptäcka detta. I det aktuella fallet så var jag helt övertygad om att fallet var sådan, efter första meningen. Det vore faktiskt katastrof om jag inte upptäckt det. Det är så lätt, då jag tycker mig känna mina elever så pass bra och deras skrivsätt.

Ja, inte hjälper det att gnälla. Det är bara att fortsätta arbetet. Trycka ofta och mycket på vikten av att alla äger det som de har producerat i bild, text samt ljud. Så arbetet fortsätter och vi lär väl aldrig se ett slut.

"Civilisationen är den oupphörliga produktionen av onödiga nödvändigheter",  Mark Twain

4 kommentarer:

  1. Genom att skapa Wiki så ser du arbetet under gång och upptäcker sådant fort... "Roten till kunskap äro bitter men dess frukter äro söta"

    SvaraRadera
  2. ABsolut ett bra IKT-verktyg. Jag arbetar med att hela tiden använda olika IKT-verktyg. det viktigaste är dock att de tillskansar sig kunskap, egen kunskap och inte knycker andras.

    SvaraRadera
  3. hur vore det om alla uppfann hjulet hela tiden. vi stjäl ofta av ohejdad vana och det kan leda till oväntade sammansättningar...typ einstein...han var inte först med den relativistiska tanken...han satte dock ihop det...

    SvaraRadera
  4. Jo men om du klipper och klistar från olika sidor, tex Wikipedia, Mimersbrunn mfl mfl, så är du först o främst inte källkritisk nog för att veta att du får fram korrekt fakta. Fortsätter sedan dessutom med att inte omforlmulera meningarna, utan bara copy and past så visar du sim elev def inte att du har tagit till dig ngn kunskap. Jag är helt övertygad om att om jag nu sätter mig med eleven så kommer denne inte kunna berätta speciellt mkt om temat och framför allt inte det som vi kräver att de ska kunna för bedömning.//M

    SvaraRadera