söndag 20 november 2011

Vän eller inte...

Ja ibland så vet jag inte om det är bra eller dåligt att vara vän med elever på tex Facebook. Jag gillar när jag kan hjälpa och stötta elever med sitt skolarbete, även utanför skoltiden. Det är ganska ofta som elever vill bli vägledda  och drar iväg ett meddelande på chatten. Ganska snabbt avhandlas eventuella spörsmål. Det går undan i rasande fart. Jag har tom skickat vikarieinstruktioner till en elev via Facebook. Superbra!

Sedan kommer man till den där baksidan på medaljen, när elever vill visa, vill säga och samtidigt som de inte vill ha hjälp. Då står jag lite handfallen. Hur gör jag nu då? Det galna är att jag har inget svar. Det går inte att negligera samtidigt som jag inte kan göra så mycket här och nu. 

Vuxen är väl det enda jag kan vara, bara vara vuxen och försöka lyssna så bra det bara går. Lyssnat har jag gjort mycket idag, lyssnat på mina allra bästa vänner. Det var längesedan hela familjen var samlad, och pratar gör barnen precis lika mycket som mamman och pappan. Tokigt är det i alla fall, tokigt att Jacob fyller år idag, 20 år. När hände detta? Härligt att ha alla barnen samt Martin här. Även den äldre delen av familjen var här. Hösten brukar bidra med många anledningar att träffas och det gör den snart igen. Då är det Sivs tur att få fira födelsedag och vi har köpt bästa presenten. Så klockren!

Sofia har roat sig med att ge mig akupunktur, både igår och idag. Ska bli spännande att se om det hjälper även denna gången. Spännande det där med en gammal kinesisk medicin, som sedan ganska lång tid är accepterad inom sjukvården. En sak som däremot inte är helt solklart det är om akupunktur hjälper mot tex allergier. En nål sattes ikväll strax ovanför knät. Det är lite värre att se när någon sätter en nål, mycket bättre att ligga på magen och bara vara.

Nej nu är det dags att packa ihop för idag. Nu stänger butiken! Disken får plockas upp imorgon, den lär ju inte försvinna under natten. Imorgon är det en ny vecka, en ny dag med nya möjligheter.

"Oroa dig inte för morgondagen, i övermorgon är den över."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar