torsdag 17 november 2011

Tack för den Skolverket

Spännande, mer spännande och mest spännande! 


Det där med lärarleg har ju stötts och blötts oändligt, och här kommer mera. Jag var väldigt snabb med att skicka in min ansökan. Innan jag gick på sommarlov bad jag Eva på expen att skriva ut ett arbetsintyg, allt för att vara på G i augusti. Examensbeviset hämtades ut från bankfacket och kopierades. På dagen D gick jag, tillsammans med en ryslig massa lärare, in på webben och registrerade mig. Att jag var så snabb berodde nog mest på nyfikenhet. Vilken behörighet ska jag få? Enligt två helt oberoende rektorer, som fått informationen från Skolverket, så ska just vi som läst Lgr 4-9, 00 svenska och so, få behörighet i alla fem ämnena trots noll poäng i geografi.

Tro att jag blev nyfiken imorse, när jag såg ett nytt mail från Skolverket. 

"Begäran om komplettering av din ansökan

Du har ansökt om legitimation som lärare eller förskollärare.
Skolverket har inte tagit emot några bifogade handlingar till din ansökan.
För att Skolverket ska kunna fortsätta handläggningen av din ansökan måste du komplettera den med följande:
  1. personbevis, ej äldre än tre månader,
  2. examensbevis eller motsvarande över avslutad lärar- eller förskollärarutbildning alternativt behörighetsbevis utfärdat av Högskoleverket, och
  3. intyg eller yttrande som styrker att du har arbetat sammanlagt minst ett läsår på heltid eller motsvarande i en eller flera anställningar som lärare eller förskollärare. Tjänstgöringen ska ha skett i verksamhet som omfattas av skollagen (2010:800) eller motsvarande äldre eller utländsk verksamhet.
  4. Du kan också om du önskar bifoga följande handlingar till din ansökan:
  5. kursintyg över kurser utöver din examen,
  6. examensbevis över speciallärarexamen eller specialpedagogexamen.
Tänk på att de handlingar som bifogas ansökan ska vara bestyrkta kopior av originalhandlingarna. Detta innebär att du genom din namnteckning på varje kopia ska intyga att kopian överensstämmer med originalhandlingen.
När du kompletterar ditt ärende ska du använda försättsbladet som finns bifogat i detta e-postmeddelande. Skriv ut försättsbladet och lägg det över dokumenten som du ska skicka. För att underlätta hanteringen av dokumenten var vänlig och häfta inte ihop dina papper. Skicka dokumenten till:
Skolverket
Box 758
98127 Kiruna
Kompletteringen ska ha kommit in till Skolverket senast den 2011-12-08. Därefter avgörs ärendet utifrån de handlingar som finns i ärendet. Om du har några frågor kan du kontakta Skolverket på telefon 08-527 332 00."

Spännande, då jag redan har skickat in det som krävs. Blev lite kluven dock, för jag fick ett brev från samma myndighet i slutet av oktober att de hade gjort mina två ärenden till ett. När jag registrerad min ansökan  så var det av naturliga skäl svårt. Det var många inne samtidigt och en ansökan som jag uppfattade som icke registrerad blev det ändå.

Ett snabbt samtal till Skolverket och reda klarhet i oredan. Mina dokument från det numera nedlagda ärendet, är på väg till det aktuella ärendet. Högerhand vet inte vad vänster gör. Eller varför tar man inte det ärendenumret som hade fått alla korrekta dokument? Ja det kan man undra!

När jag ändå hade Sandra på tråden, så passade jag på att fråga henne huruvida det där med min kommande behörighet stämmer. Döm av min förvåning när jag får veta att "jo, det stämmer på sett och vis, men inte just för den utbildningen du läste...." Med andra ord Malin: "Du kommer inte få sätta betyg i geografi" och just i den sekunden gick mina tankar till Smedingeskolan och mina rektorer. Tycker synd om er Anders och Mikael, vilket jobb det kommer innebära. Antingen får en lärare sätta alla betyg i geografi, eller så får jag och säkert flera med mig läsa lärarlyftet. Och precis nu, NU, kom jag på en sak till. Det innebär kanske att jag blir den som får sätta betyg i samhällskunskap för alla våra elever... 

Ja, ja det blir ett senare problem. Nu ska jag insupa det goda rådet jag fick igår "se allt som är bra" och studsa i  träningskläderna och dra in till Agneta och rehab. Döm av min förvåning att både Susann och jag har fått samma tid, så då blir det fika på stan därefter. Kvällen kommer att avslutas på Göteborgs konserthus med Melissa Horn på scenen. 
"Och steg ett är att börja njuta av livet,. Fantastiska saker händer människor som njuter av livet",Terence Trent d'Arby

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar