fredag 25 november 2011

Tid

Hur svårt kan det vara att hålla utsatt tid? Helt klart jättesvårt! Får skylla på att eleverna och deras föräldrar är så trevliga och att utvecklingssamtalen är så positiva. Ofta blir jag så förvånad när så många av eleverna tycker att det är jobbigt med samtalen. Å andra sidan så kan jag bara tänka tillbaka på min egen skolgång och kvartssamtalen. Jisses, jag var ju livrädd att mamma och pappa skulle få veta att jag med vänner satt uppe på berget mitt emot skolan och smygrökte. Inte nog med att vi tyckte oss ha valt världens bästa plats och att vi alltid var laddade med tandkräm, så var vi ju dessutom såpass gamla att det var ok. Hoppla! Alla som satt i de klassrum som vette mot nordväst såg röken stiga upp bland träden och  mig veterligen så hjälper tandkräm mycket dåligt mot röklukt/doft. Att sedan min klassföreståndare var väldigt ärlig, gjorde ju oron större. Ja det är skönt att vare sig ha rökande elever samt att de är så goa. Inte konstigt att jag drar över. Fast jag ska skärpa mig, lovar!

Att tiden rusar, vet vi väl, men när hände detta? Det är ju första advent till helgen. Så nu ska ljusstakarna plockas ner från vinden, mossa ska plockas och ljusen ska frostas. Fast det är inte ok att tända ljus och stjärnor innan söndag. Ok då, lördag kväll kan väl var ok men inte innan. Dessutom ska vi nog dra nytta av det ruggiga vädret och baka. Det blir i så fall lussekatter och pepparnötter utan mandel. Dessa gör vi istället för vanliga pepparkakor. De ska rullas i små, små kakor och avnjutas med glögg - så klart. Tror faktiskt att det är ett danskt recept från början, som jag har med mig från min mamma. Hon hade alltid storbak innan jul, trots att mina föräldrar hade bageri. Pappa har aldrig bakat hemma. Möjligen har han lagt på grädden på våra födelsedagstårtor. Måste be pappa om mammas gamla kokbok och hennes recept. Hon bakade de godaste skräddarkakorna och kardemummakakan ever. Grymt duktigt!

Nej, nu blir det att hoppa powernap:en och sätta fart i köket. Kvällen bjuder på laxfyllda rödtungsrullader med vitvinssås. Till detta ska ett gott vitvin, från Allt om vins goodiebag. Där efter blir det soffan och På spåret. Gillas! Btw jag har köpt en familjejulklapp, som passar bra till familjen spel. Kommer bli så bra till julaftonskväll. Finns bara ett litet problem, svåger Lars är så satans allmänbildad och slår oss alla på fingrarna. Dessutom brukar Jacob alliera sig med svärfar, vilket är en mycket bra kombo. Därpå är ju Johanna en tävlingsmänniska och jag likaså. Det är nog så att Sofia är coolast och Jeppe är den som kan mest om sport. Mmm, just nu längtar jag tills leveransen kommer, kan tänka mig att läsa på lite i smyg.
Vinden susar i advent
och vårt första ljus blir tänt.
Barn som har det svårt i världen,
Gud bevara dem på färden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar