fredag 11 maj 2012

Ris och ros

Tänk vad det boostar när man får beröm och vad det sänker när det är ris eller bara lite gnäll. Har haft en ganska hektiskt dag, där min tanke var att hinna med en massa to do-saker. Hamnade i en jättebra diskussion med en kollega som verkligen gav mycket, om än väldigt tragiskt att vi skulle behöva ha. Det där med kommunikation är inte lätt och ibland finns det anledning att bli lite galen. Oavsett så krympte min tretimmarsplanering till en. 

Tur 1 att det går att äta lunch samtidigt som jag arbetar. Tur 2 att den sista lektionen är så galet galen. År nio redovisade sina filmer idag. Ja herre... Så fort jag har checkat av vilka som får publiceras digitalt så ska ni få se dem. Vilka galenpannor till elever jag har och oj vad de kommer bli saknade när de slutar. 

Lägg till boostande nummer två - fika med Susanne. Härligt med goda vännor, även om hon "lurade" mig till shopping. Ska prova blusen innan jag lägger mig. Härligt även med tokiga skratt. Säger bara shapingslinnen. Tur att det inte var jag som provade det. Hade med största sannolikhet sett ut som en kassler eller en falukorv med ljumskbråck. 


Kvällens bryt nr 1 kan jag knappt med att skriva, men jag säger bara att den svenska avundsjukan är grym och att jag har världens bästa barn. Sofia med kompisen Josephine har fått VG på sin C-uppsats, vilket inte förvånar mig. De har dessutom föreläst för sjukgymnaststudenter om sitt arbete med elektrodressen. Som om inte det räcker som boost, så har de blivit ombedda att skriva en artikel om sitt område. Ja, vad ska man säga? Duktiga är de, så söta S och J försök att glömma vad andra tycker och tänker högt. Var stolta över er själva och över ert fantastiska arbete. Dessutm ska Jacob ha en eloge till sin inställning till att hjälpa Sofia och att skicka sin gamla mobil till henne, så länge. För när Sofia flytter hem till Göteborg så ska han hjälpa henne att laga den söndriga. Gulliga syskon och barn.


Kvällens bryt nr 2 var en Kungsbacka taxis bil som stannar mitt på vägen för att vinka till några barn - 3 GÅNGER, trots mitt tutande. Dessutom går gubbskrället ut och frågar om jag har bråttom. Ska inte skriva vad jag sa och gjord, då Jeppes kommentar var "Är du 50 år snart?" Kan så vara, men dumhuvuden undvikes gärna. 

Kvällens bryt nr 3 då jag satt i telefonkö i en timme, du är nu nr  40 i kön, för att hjälpa Sofia att kontrollera om hon har drulle på sin hemförsäkring, då hennes mobil gått sönder. Efter en mycket lång stund så kom jag fram och får höra "Jag är ledsen, men jag kan inte hjälpa dig. Du får ringa på måndag mellan 8-17. Hoppla! Jag bröt ihop av skratt, det är inte sant. Tjejen i andra änden tackade för att jag skrattade, för hon brukar bli utskälld. Ja, vad göra mer än att vänta? Saker och ting löser sig, och olyckor händer. 

Summa summarum, inklusive lite smått och gott som rör runt i grytan, är en sådär bra dag. Säger bara att det är tur att det finns goa runt omkring mig och att nu är det TGIF och en fullspäckad helg, utan arbete hoppas jag. Det gäller att ladda inför nästa veckas korta arbetsvecka och religionsbedömningar. Det, träningspass och en kurs i bloggande står på agendan.

Jag säger som Harry Martinson: "Avundsjuka föder dumhet". Så sant, så sant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar