onsdag 30 maj 2012

Vilken dag!

I dagarna två har vi inriktningsdagar på Smedingeskolan. Äventyr i naturen har idag gått i vandringens tecken. Efter en snabb uppstart på skolan, gick vi iväg. Dagens tur gick längs med Hallandsleden från Fjärås till Skärsjön. En vacker sträcka där blicken möter hav och insjö samtidigt. Längs vägen har eleverna fått lösa uppgifter och fått läsa flera faktarutor. Anders har laddat ner en app på Ipadsen, vilket namn jag har tappat. När eleverna anlände den aktuella punkten pep paddan till och en fråga/instruktion/faktaruta dök upp på skärmen.

Vi var 25 elever och fem vuxna som hade en fantastisk dag. Vädret var helt perfekt, lagom varmt och vi fick endast några få stänk på oss. Väl framme vid Angsjön ville eleverna fortsätta, då Skärsjön är bättre att bada i. Väl på plats så var det dags att brassa korv. Flera av eleverna hoppade i plurret och det var tydligen varmt, typ 16 grader. Hua! Hade varit helt ok om det varit varmare i luften.

Det som är så häftigt med dessa aktiviteter är den fantastiska relation som byggs mellan elever och oss vuxna. Att det dessutom vara många glada miner och positiva ungdomar, då går allt så mycket lättare. Till och med när ett gäng fick hjälpa mig att plocka upp den gömda maten. Jag hade kört upp maten på morgonen, och gömt den i skogen. Det var bara ett litet fel, det var inte där vi hade tänkt grilla. Med glada skutt i skogen bar de maten till Skärsjön. 

Dagen imorgon går i samma tecken, fast per hjul och till annat vatten. Vi ska cykla från skolan till Hanhals holme. Där ska vi grilla, denna gången blir det hamburgare, fiska, göra flöjter och annat smått och gott. Jag är helt övertygad om att det kommer gå lika bra som idag. Dessutom verkar det som att solen ska visas sig lite mer än idag. 

Fler ljusa stunder denna dag var det där samtalet som jag har väntat på så länge. Idag ringde ortopeden från Halmstad. Även han tyckte att Sahlgrenskas remissvar var underligt, så idag är jag remitterad till Varberg, för att få en fasettledsblockad, och Kristianstad för en ryggmärgsstimulator. Så nu är det bara att hoppas att blockad hjälper mot smärtan, då detta är det sista halmstråt. Så nu håller jag tummarna så att knogarna vitnar, för detta tror jag på. Fram tills detta så rullar livet på. Spinning och gymmande varje vecka och en annalkande semester. Tokigt att även detta läsåret gått så fort. Så nu njuter vi av våren och sommaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar