tisdag 22 maj 2012

Rom byggdes inte på en dag

Så sant, så sant fast kanske på några veckor. Idag gjorde klass 7A på Smedingeskolan ett tappert försök. Tack vare IT-Carl så kan vi använda Minecraft i undervisningen. Genom en gemensam server sitter nu nästan hela basgruppen i en cirkel runt "moderdatorn". Sladdar vandrar mellan datorerna, som fylls med olika byggnader. Eleverna arbetar i grupper om tre-fyra stycken och med gemensamma krafter ska de bygga olika romarriken. Att förstöra för någon kamrat är inte ok. Vilken otrolig frenesi det var i klassrummet. Lektionen som normalt varade i 1.5 timme blev tre. Vi hoppade rasten och svenskan. Idag blev det historia för hela slanten. Eller historia? Vilka ämnen kan vi INTE få in i denna LPP?

Tre av eleverna valde att inte spela, utan ville arbeta med andra verktyg. Två tjejer arbetar med lera och en kille ritar - digitalt. Idag påbörjades formandet av byggstenar i lera och olika bilder med krigare från Sparta. Adrian ville börja sitt arbete där. Jag väntar med glädje på deras resultat. Helt klart var att min insats var helt klart överflödig, fast på torsdag ska jag ta tillbaka "makten". En snabb repetition av Grekland och djupdykning ner i romarriket, sedan blir det Minecraft igen. En sak är vi rörande överens om, vi kommer inte bli klara denna terminen utan vi kommer fortsätta till hösten. 

Dagens lektioner satte djupa spår, jag var helt euforisk. Jag försökte få till ett mail, och det tog en timme. Fick göra ett break för lunch och kaffe samt ringa Skolverket. För en gång skull var jag tacksam för att jag var nummer 16 i kön, så jag fick landa igen och ladda om.

Laddade om och over and out blev det efter kvällens gympass. Trodde aldrig att jag skulle fixa 30 minuter med hantlar och snabb gång på löpbandet samt de vanliga övningarna. Helt klart värt glassar x 2 och soffhäng. Ska dock skriva några omdömen och förbereda mig inför morgondagen, som bjuder på ett träff med Malin Frykman på GR samt andra processledare. Innan vi går på sommarlov ska vi påbörja, eller egentligen fortsätta, utbilda lärare i kommunen i olika IKT-verktyg. Sharing is caring! <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar