torsdag 12 maj 2011

Tid, tid eller tid!

Det där med är spännande! Förvisso så har jag bara arbetat i sju år inom kommunen och skolans värld och att den skiljer sig stort från den privata sektorn är väl bara förnamnet. I början på åttiotalet arbetade jag inom spedition och det där med att åka hem när dagen var slut kunde man bara glömma. Var inte alla papper klara på bilen så kunde vi inte bara dra hem. Skulle chauffören sova i bilen tills nästa morgon och ta en annan färja? Tror inte det. Det samma gällde när jag arbetade på Sportex och Intersport. Ja nu slänger vi ut kunderna och stänger för dagen. Mmmm, serviceminded var ett ledord.

Spontant kan jag känna att den tiden jag lägger ner på min arbete är klart mer än 45 h i veckan. Där emot så spelar det kanske inte så stor roll var jag sitter och gör det. Däremot så tror jag inte det kommer att fungera med 40 h-vecka. Helt klart kommer den tiden inte att räcka till på en heltidstjänst, dessutom så tror jag att vi behöver sommarlovet för en återhämtning.

Helt klart är i alla fall att vi måste ha en diskussion. Det går inte att samplanera och arbeta ämnesövergripande utan att alla är med på banan. Detta är ju en förutsättning för att våra elever ska kunna nå målen. 

 Dagens fundering: Varför är 1/3 av lärarna tysta, och genast undrar jag varför pyser det så mycket?

//M =D


PS Inställd sjukgymnastik, då blir det glass istället. Mmmmmm.... En glass om dagen håller doktorn borta. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar