måndag 2 maj 2011

Trender, trender och återigen trender - i allt!

Visst är det konstigt att allt kommer igen och det går trender i allt. Läste just att curlingföräldrarnas tid är förbi och nu är det flipper som gäller. Med mina snart femtio år på nacken har trenderna kommit och gått. Det har varit allt ifrån att prygla till lydnad, den fria uppfostran, till curlandet och nu är det flipper som tar över rodret. Det som är knepigt är att vi "aldrig lär oss" .

Våld föder våld och aga blev förbjudet på sjuttio-talet, vilket är tur. Trots detta så är det många som tillförlitar sig till denna fostringsform - TYVÄRR! 95 procent av fotsätter, trots ett förbud, att fostra sina barn med stryk. När den fria uppfostran dök upp på så skulle alla lära sig genom sina misstag. Ja det var ok att göra fel - gång på gång. Allt curlande som vi har närmst inpå oss, har påmint oss om hur viktigt det är med regler och rutiner för alla.

Det nya flipprandet innebär att att barnen ses till att drillas in i rätt fålla, sedan ska de själva fatta sina beslut. Det låter bra, men jag fattar inte vad problemet är. Kan inte vanligt sunt bondförnuft gälla. I alla tider har barn mått bra av regler, rutiner, och ordning och reda. Allt detta samt en stor portion kärlek så skapas väl de bästa förutsättningar för att de ska utvecklas till fina barn och ungdomar som kan möta vuxenvärlden. 

Jag brukar säga till mina föräldrar på det första föräldramötet att jag förväntar mig faktiskt att deras barn , som är 12 år, är uppfostrade när de kommer till oss. Självklart är de inte klara och fix färdiga, utan behöver vägledning och regler länge, länge. Självklart är vi alla vuxna runt omkring ansvariga, men till syven och sist så är det föräldrar som ska ta detta som sin uppgift.
Trots allt så är det fantastiskt att få möjlighet att arbeta med dessa fantastiska ungdomar som jag gör. Tänk om alla fick förmånen att prata, diskutera med och framför allt lyssnar på dem. Det vardagliga samtalet är så viktigt. Så lyssna på barn och ungdomar! Ge dem tid! Ge dem regler och rutiner! Ge dem kärlek - i mängder, för det är de värda.

Kärlek till er alla!//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar