lördag 11 juni 2011

Barnkonventionsdag på Smedingeskolan

Igår var det upp till bevis! För ett antal år sedan väcktes en idé i mitt huvud angående barnkonventionen. Jag hade precis blivit barn- och ungdomsombud på skolan, vilket är ett superviktigt uppdrag. Jag tycker att det är bland det viktigaste som finns, barn ska känna till sina rättigheter. Till min fasa visade det sig att de inte visste vad FN står för och de hade inte hört talats om bk. HJÄLP!

Jag hade glädjen att få delta på en EU-föreläsningsdag som GRUL annordnade med bland annat workshops. Jag slängde ut en fråga till en av killarna från GRUL om de inte hade ett bra material för bk. Nix! Men nu började hjulen rulla. Helt plötsligt så var ett samarbete igång, som i och för sig kom att ta väldigt lång tid. Efter brainstormning, galna tankar och ett enormt arbete med att söka efter pengar. Tillslut så hade jag fått ihop över 100 000 kronor som var öronmärkta till bk. Pengarna skulle gå till utbildning av vår personal, framställan av ett metodmaterial som hela kommunen kan använda sig av och pengar som enbart riktats mot eleverna.

Igår hade vi bk-dag med vårt färdigställda material. Jag arbetade med min sexa och började med att se filmen "I rymden finns inga känslor". Vilken film! Jag älskar den, lika bra varje gång.Den går att streama från GR och filmhandledning finns på sfi. Därefter pratade vi om mänskliga och rättigheter=mänskliga rättigheter. Oj vad dessa tolvåringar är kloka! De har sådana grymma tankar och åsikter. Nu har vi i och för sig arbetat jättemycket med bk under året, som bland annat har utmynnat i tre filmer, men jag blir SÅ stolt över deras tänk! De fick bland annat 16 olika "saker" som de skulle läsa igenom och välja ut de tre viktigast, först individuellt och sedan i grupp. Dagen gick så fort, så det var med nöd och näppe vi hann med det sista av städningen och se deras filmer igen. Det är lite mys när andra elever, från andra klasser ville komma in till oss och se istället för att sluta. Nice!

Glöm inte våra barn! Arbeta med BK och FN, det går att integrera i alla ämnen! 

Kärlek till alla mina elever!//M <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar