torsdag 9 juni 2011

Vill att det ska vara som förr

Är jag gammalmodig eller? Tror inte det men skolavslutningen ska vara som den alltid har varit. Jag vill ha nyklippta elever som kommer till skolans sista dag med nystrukna sommarkläder och förlängtansfulla blickar. Syrenerna ska blomma och hemma ska jordgubbstårtan vänta. Undra hur många elever det är i Sverige som har det så här? Hur många kommer hem till en trasig vardag utan att mötas av den stundande sommarvärmen. Allt för många! 

Det är en stor uppgift som vi har i skolan, att ge eleverna en avslutning som de minns. En avslutning som väcker springet  benen och en längtan. En längtan tillbaka. Tillbaka till skolan. En skola som ska erbjuda dem utbildning för livet. 

Våra sista dagar på terminen ska vi arbeta med viktiga saker. Dagen imorgon ska vi arbeta med barnkonventionen. Vi har haft ett samarbete med GRUL och arbetat fram ett metodmaterial  för år 6 till 9. Det ska bli spännande att se hur detta arbetet kommer att gå. Min sexa kommer att få arbeta med lite blandade uppgifter då vi har arbetat intensivt med bk under läsåret. 

På måndag ska vi åka ut till Älvsborgsfästning. Det ska bli en spännande dag! alla sexorna ska med och vi kommer att få beskåda en guidening med skådespelare. Tisdag är det traditionsenligt niornas lunch. Vi lärare bjuder på en liten överraskning som brukar vara populär. Finns risk för att den hamnar på Youtube. Därefter kommer dagen D, skolavslutningen. Hoppas att Västkusten visar sig från sin bästa sida och ja, jag är gammalmodig, jag vill att mina elever ska få ett kuvert med sig hem. Betyg får de inte, men en kuvert ska de få med något i.

//Sommartrött Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar