tisdag 7 juni 2011

Tillbaka till vardagen, men snart vankas det semester

Hur galet är det? Så fort det erbjuds ledighet så trillar jag snabbt in i den lunken. Kroppen går ner i varv och jag njuter till hundra procent. Detta hände verkligen denna långhelg. Att få dela den med fam Intini-Prien är så mysigt, trots alla incidenter med poliser, inbrottsförsök mm mm. En sak är säkert, den italienska polisen är inte serviceminded. Tråkigt men sant! Roligt har vi haft, med god mat, goda viner och Francos Harley-Davidson 1700 cc. Jisses vilken böna jag är! Det är så grymt skönt att ta sig fram genom serpentinvägarna ner mot Genova. Både Johanna, Jacob och jag njöt till max. 
 
 

Har ni "vägarna" förbi Milanotrakten så missa inte att köra upp till Como. En mysig stad vid Comosjön. Staden är grymt pittoresk med många schyssta butiker, glasscaféer mm mm. Tyvärr var bergbanan stängd, så vi fick hoppa den turen. Det får bli nästa gång.
 
 

Hemfärden gick utan missöden, tillslut. Polisen var ytterst nära att bötfälla Sofias parkering, vilket gjorde Tinna så galet skogstokig. Väl igenom säkerhetskontrollen så strosade vi runt bland butikerna och vips så var klockan tio över och gaten stängde femton över. Kaffet fick drickas under språngmarsch. Tur att det var cappuccino, och inte någon skållhet espresso. Väl hemma möttes vi av 30 graders värme och ett kommande åsk- och blixtoväder. Eller? När är det väder eller oväder? Var går gränsen?

Ja nu är miniledigheten slut och en ny dag och nya lektioner, eller lektion. Har haft en klass idag, i svenska. Vi avslutar temat ondskan med att se filmen och jämföra den med boken. Skönt att faktiskt kunna avsluta med att göra "något" riktigt. Det är alldeles för lätt att de sista lektionerna blir slappa och inte känns meningsfulla. Det är skönt att både elever och jag faktiskt vill att det ska vara meningsfullt.Blev så glad när jag såg nyheterna igår och de visade ett reportage från Afrika, Kenya om jag inte missminner mig, och där var visionen att ALLA elever ska en-till-en. För ettusen kronor har de fått fram en PC som är speciellt anpassad för värme och damm. I princip alla, även på landsbygden, har trådlös uppkoppling. Eleverna var så glada och fann sin skola så meningsfull. De spelade in, lyssnade och sökte information. Snacka om att de har fattat Dr Ruben R. Puenteduras tankar för ökad måluppfyllelse. Tänk om alla våra elever i vårt avlånga land kan förstå vilken tillgång och vilka möjligheter de har med det svenska skolväsendet. Vi behöver inte sända blickarna långt för att se andra varianter. 
 
Nej nu ska jag sätta mig med Jeppes deklaration och specificera avdragen som helt uppenbart inte skatteverket tycker är ok. Tänk att vi kan tolka så olika, så ofta, med så mycket.
 
Njut av värmen och den kommande skolavslutningen//M =D
"En gång i tiden ville jag bli ateist, men gav upp - de har inga helgdagar ", Henry Youngman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar