fredag 10 juni 2011

Hallå! Kan vi få grötfrukost här?

Igår morse så glömde jag av mig helt och som tur var så behövde jag inte återuppleva ett gammalt minne som poppade upp! När jag tog studenten fick jag möjlighet att hyra en liten etta på Avenyn. Femte våningen ovanför La Gondola. Svaret lät sig inte vänta. En snabb inflyttning och mina föräldrar fattade ingenting. När sista lasset var kört och jag skulle bli skjutsad in till stan frågade mamma vad jag skulle äta på. Ja porslin kan tyckas vara något nödvändigt i ett hushåll och jag hade absolut inget mer än mitt Måsen kaffegods, vilket kändes fel. Mamma hade packat ihop en korg så att jag skulle klara mig.

Det var inte svårt att vänja sig vid att bo mitt i city och plugga på Hvitfeldska. Det gick faktiskt lätt som en plätt. Att flytta från ett hus med tomt och ingen insyn till en pytteliten etta med balkong. En morgon gjorde jag som vanligt. Snabbt upp ur sängen, dra upp persiennerna, öppna dörren, snabbt in i duschen - som var ett helkaklat superdjupt badkar. Torka och ut i rummet, naken. Helt klart hade jag inte väntat mig att få se ett huvud dyka in genom balkongdörren och fråga efter grötfrukost. Skit också! Jag hade glömt att det stod byggnadsställningar utanför. Ett ögonblick! In i badrummet och på med handduken. Stäng dörren och dra ner, igen.
Nu är det risk att historien upprepar sig, 28 år senare. Fick ett samtal från EKSTA att nu är snickarna på väg. För ett år sedan ringde vi och upplyst om att vår balkong börjar ruttna, ni vill inte veta hur det ser ut nu och vi vill inte tänka på hur illa det kan vara. Det är bara att hoppas att det ser hyfsat ut. Vet att Sätila bygg gör bra arbete, men är såååå långsamma. Skoj att de kommer nu, lagom till semestern, och framför allt ska jag försöka komma ihåg att inte öppna dörren, dra upp rullgardinen, hoppa in i duschen för att gå naken in i sovrummet. 

Nu är det dags för fredagsmys! Ska bara invänta mannen och äta en lätt middag. Skulle vara mysigt med en kvällspromenad eller cykeltur.

Kärlek!//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar