fredag 7 januari 2011

Jullovet börjar lida mot sitt slut!

Ligger i soffan och dricker varmchoklad med rom i, efter en fantastisk promenad ner till Lahall. Vår lilla badvik som ligger fullkomligt insnöad. Vi var tvungna att gå ner och kontrollera isläget och det ser hopplöst kört ut att lägga i kajakerna och dra sig förbi Bastholmen med ispikar. Nästa veckas väder tyder dock på gynnsammare förutsättningar. Oavsett så är det gott att suga på den underbara karamell. Dessutom så vet jag att jag kan maxa TENS:en under torrdräkten och paddlingen kommer förhoppningsvis fungera. 


Nu börjar det dra ihop sig inför terminsstarten. Det är skönt att vara ledig och precis lika roligt att börja arbeta igen. Ska bli roligt att träffa både kollegor och framför allt alla elever igen. Måndagen börjar vi "lugnt" med studiedag. Kan dessutom ana att det kommer ta en stund att "dra" ifrån skolan när arbetsdagen är slut. Har lite dokumentation som ska skickas till en skola över en elev som har flyttat, tyvärr. Kommer sakna denna lilla tolvåring ;), som alltid är glad. Det är tur att han har öron, annars hade leendet gått runt huvudet... Är det så att tolvårs-åldern är "bäst"? Det är fortfarande ok att leka och busa, livet är ganska chill. När man fyller tonåring så blir det mer allvarligt. Eller? Ja inte kommer jag ihåg, är för tok för gammal.

Var tvungen att ta mig i kragen idag och börja arbeta. På tisdag ska Sofia och jag påbörja ett jättetema med "min" sexa. Vi skrev samman en LPP över Temat mission strax innan jul. Den behövde filas lite på, samt par och grupper skulle sättas ihop. Ibland är det svårt att ha en liten klass, även om fördelarna är flera. Hoppas att klassen blir nöjd och att de tycker "spelet" med de olika uppdragen är roligt. Jag återkommer med en utvärdering längs resans gång. Temat kommer hålla på fram till påsk. Hmmm, tänk om de inte kommer att gilla det. Sofia och jag hade i alla fall roligt när vi gjorde den. Ja ja det lär vi ju bli varse om.

Efter filandet så fick jag skrivit en LPP över tema nyheter. De ska jämföra samma nyhet från olika källor. Förhoppning är att dessutom ska finna någon nyhet som är relevant till det landet eller uppgift som de arbetar  parallellt med i so:n. Nu har jag bara kvar att skriva LPP:r för satsdelar, källkritik och tema geografi. De två sistnämnda områdena är inga problem, men satsdelar tycker jag är så där kul. Fast även det som kan vara tråkigt måste göras. Är det någon som har tips och idéer om roligt arbetssätt - HÖR AV ER! Tar tacksamt emot hjälp. Ja det är väl lika bra att ta tjuren vid hornen och börja spåna. Ska blundande se om det poppar upp något på näthinnan.

Fridens!//M



"Allt är väl på rätt årstid" (England)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar