lördag 29 januari 2011

Tolkningar och legitimation - vem har rätt - vem har fel?

Vem tolkar rätt och vem tolkar fel? När ska regelverken bli så tydliga så att vi får en likvärdig skola för alla barn och ungdomar i Sverige? Jag är verkligen för fri konkurrens och att jag som förälder ska kunna bestämma, gemenstamt med mina barn, vilken utbildning/skola som passar oss. Alla våra tre har valt att gå på friskolor på gymnasiet.

Johanna valde Samskolan i Göteborg och fick en fantastiskt bra utbildning utifrån hennes krav och önskemål.  De åkte bland annat till Stockholm, som vi bekostade. Sofia valde LM Engström som också var ett mycket bra val, utifrån Sofias perspektiv. Även de åkte till Stockholm och där "uppmanades" vi föräldrar att ge ett bidrag till skolan, annars fick de sluta med de resorna. Jacob valde Göteborgs praktiska gymnasium. Efter tre år är han klar och arbetar som elektriker. Allt enligt planerna. Under de åren var Jacob ute och seglade en vecka, var i Berlin på studiebesök och var en av fyra elever på skolan som fick göra tre veckors praktik i Gent. Skolan betalade allt, de fick till och med matbidrag. Där emot så har jag som förälder och lärare (vilket Jacob har suckat många gånger över) klurat över den teoretiska utbildningens kvalite. Upplägget är helt grymtbra med praktik en, två respektive tre dagar per vecka under de tre åren, men när de gäller måluppfyllelse i de teoretiska ämnen är jag tvek...

Just nu så är jag lite frustrerad över skolors olika syn på bland annat synen på vinterfriluftsdagar. Många skolor åker iväg på dagsturer till närliggande skidbackar. Många av våra elever får ALDRIG chansen att åka skidor, så ett upplägg som vårt kan skapa möjligheter till upplevelser som jag VET att eleverna bär med sig länge. Dessutom är det grymtroligt att få vara med och umgås med elever på detta sättet. Det ger så mycket! När det dessutom erbjuds goda alternativa aktiviteter både på plats och hemma gör mig än mer konfusenbo.  Hur ska vi i Fjärås kunna erbjuda slalom på hemmaplan? Ska vi åka ner för Bräckan eller? Hur gör skolorna i Norrland? Vi måste kunna få erbjuda våra elever det som finns inom rimligt avstånd och givetvis till rimlig kostnad.

Samma frustreration känner jag inför lärarlegitimation. Varför är inte jag kompetent nog att sätta betyg efter 4.5 års utbildning plus en hel del andra poäng i specialpedagogik, transportekonomi mm mm. Lägg där till min yrkeserfarenhet. Blir jag inte godkänd till att sätt betyg i historia och religion med min 15 p vardera? Kan jag hjälpa att Högskolan i Halmstad hade ett upplägg med sv/so 4-9 med svenska, samhällskunskap, media, historia, religion och utbildningsvetenskap. Ja det ska bli spännande att se var alla diskussioner leder till. Fast min önskan hade helt klart varit att bestäm allt innan - klappat och klart! Denna långdragna process som regeringen håller på med är så SLITSAM! Frågan är vad det kommer att kosta både kommunerna, skolorna - både kommunala och friskolor. Vilken friskola har råd att vidarutbilda sin personal till den fulla kompetens som kommer att behövas?

Ja med nu gäller det att ladda batterierna inför nästa vecka. Jag började fredagskväll med mys hemma hos Susanne. Sorry Sofia du missade en härlig kväll! Vi badade, i över en timme, och åt och drack goda viner. Jag är så nöjd att jag kunde känna olika smaker, eftersom Susanne är värsta vinkännaren. ;) Vi hade ett halvt öga på handbollen, som var grymt spännande. Nu hoppas vi på en bronsplats imorgon.

I övrigt ska det rättas klassikerarbeten, måste bli klar med dem innan tisdag helst. Jaocb är på väg hem för flyttstädning och vi ska åka till IKEA och Willys med honom. Suck! Jag ser dollartecken flyga. Dessutom hoppas jag att kroppen fixar en besök på gymmet imorgon. Exprementerade lite igår, fast försiktigt. La till några gamla övningar från Agneta, för att öka cirkulationen. Känner mig som en docka med tyngd i botten. Käftsmäll på käftsmäll, men upp igen. Hur många gånger har jag på mig? Katten har ju nio liv sägs det... Charles Kingsley har sagt "Smärta är inget ont, om den inte övervinner oss". Och det ska den har klart för sig att så är inte fallet!!!



Nej nu är det dags att pilla i mig lite frukost och krypa ur min goa pyjamas för att starta dagen. Ha den bästa helgen av alla! //M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar