måndag 17 januari 2011

Tillbaka på jobb...

...och det är så skönt, fast skrivbordet var väl så där mycket skräp på. Det var gott att träffa eleverna igen även om det var väldigt många sjuka. Nu får de snyta sig (och jag med...). Det är alltid lite joxande innan man har fått stämt av hur eleverna ligger till och om de har greppat LPP:n, vilket de hade. Sedan blir jag lite extra varm i hjärtat när de blir glada när man är tillbaka. Tror dessutom att min ena klass har börjat hantera mitt sätt att undervisa so på, till min glädje. Det var så skönt att få positiv feed-back att de har "koll" på läget. Helt plötsligt så börjar de hitta lösningar istället för att fokusera på de problem de ställs inför när de inte hittar en bild som de vill ha osv osv. Det ska bli riktigt kul att ta del av slutresultatet.

Många av eleverna vill inte göra några muntliga redovisningar vilket jag har skrivit in i sjuans LPP. Några protestera, vilket jag bara bemötte med att vi löser det längre fram på ett eller annat sätt. Helt plötsligt frågar en tjej om hon får redovisa i mörker, bara med projektorn på. Jag kan inte se något problem och helt plötsligt var oron vänt till att bli något häftigt - utan att något är gjort. De hittar lösningar!!! Me like!

Tyvärr så hade jag bara en klass idag, då det var stategimöte med samordnarna och rektorerna. En skola från Mölndals kommun var inbjuden att delge sitt tänk och arbetssätt. Spännande! Ofta tror jag att vi är många som tänker lika, men att vi vrider om och till längs vägen. 

Sofia har påbörjat sin praktik idag. Hon ska vara hemma i tio veckor och göra fem på Lotusgården. Det är så fantastiskt att de tar ett sådant stort ansvar och tar sjukgymnaststudenter och behandlar dem så väl. Hon har redan fått ställa amanes och fått egna patienter. Är övertygad om att hon kommer få fem toppenbra veckor. Det är så viktigt att studenter/elever blir väl omhändertagna och får förtroende för arbetslivet. Tänk om alla företag kan tänka så när de tar emot praoelever från grundskolan och inte bara låter dem galga upp nyinkommet.

Fick dessutom samtal från min läkare i eftermiddags. Hon fick ju bakläxa på läkarintyget. Ska bli skoj att läsa hennes nya intyg. Hennes tankar om försäkringskassan låg på samma nivå som mina. Skönt! Det är så gott att veta att hon stöttar till fullo. Tror jag ska arbeta lite på den ordlista fk har lagt ut på nätet: Handläggare - en ifrågasättande person som misstänker att folk är fuskare och bedragare, vars yttersta syfte är att vara hemma...

Nej nu ska vi börja ladda inför handbollen ikväll med att läsa Smedingeextra!
//M

PS Ibland kan man tro att FK tror att läkarna chansar http://www.text.nu/storage/sjukhus-operation.jpg.  DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar