måndag 31 januari 2011

Sharing is caring - gäller det allt?

För då skulle jag kunna tänka mig att dela med mig av tex ryggen... Nej skämt åt sido, det finns alltid de som har det värre. Jajemensan jag sitter fast med foten i dörren!

Vi har många diskussioner på skolan angående upphovsrätt, och att hämta och ta information från bland annat nätet. Att arbeta med källkritik och rätten till sina egna verk är jätteviktigt för mig och jag tjatar ständigt om detta för mina elever. "Knyck" inte från någon utan citera och ange var du har fått dina uppgifter ifrån, eller hör med den som äger verket om du får låna det. Likt förbaskat så upptäcker jag alltid något arbete vid större inlämningar som inte är korrekt hanterade. Varför? Hur svårt kan det vara? Vem är förloraren? Ja inte är det jag i alla fall. Det tar cirka tio sekunder att upptäcka om någon elev har varit för frikostig med att använda någon annans text. Så väl känner vi lärare våra elever, så vi vet vilket språk de kan hantera. Sedan är det lite extra ledsamt när de använder sig av ord som är så svårbegripliga så att jag får klura en stund på vad de menar. Än svårare blir det oftast för eleven att föklara vad de har skrivit. Den enda slutsatsen jag kan dra av detta är att vi pratar alldeles för lite om detta i skolan och att det är viktigt. Så det är bara att bita i det sura äpplet och köra ytterligare några varv med just denna gruppen, men skam den som ger sig.

Ikväll börjar dokusåpan 9A och jag har fortfarende inte bestämt mig för om jag ska se eller ej. Har sett en trailer och blir störtirriterad över det lilla jag har sett. Är så trött på alla dessa skräpprogram som går på TV, så jag funderar helt ärligt över varför vi betalar TV-licens. Hmmm, är det en ny TV vi har köpt eller en skärm? Nej, vi ska allt fortsätta betala och hoppas på att såptrenden vänder och att produktionsbolagen kan hitta andra vägar till att locka publik med.

Nej nu har tabletten börjat hjälpa och jag ska dra mig upp ur soffan och laga lite middag. Tyvärr blir det inte thaigryta idag, utan pannkakor, då Jeppe inte gillar kokosmjölk. Detta får Sofia och jag njuta av en annan dag, när Jeppe drar till Kumla.

"Age quod agis - Det du gör, gör det väl"//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar