tisdag 18 januari 2011

Vänner med sina elever på facebook - rätt eller fel?

Vad är rätt och vad är fel? Ska man göra si eller så, svart eller vitt, gammalt eller nytt...  Hur vi än vänder oss så har vi rumpan bak, och tur är väl det. Är de fel att vara vän med sina elever på Facebook? Jag har valt att vara vän med både nuvarande och fd elever på facebook. Fram till förra året var jag otroligt strikt med att inte adda dem, utan skapade en grupp för just min nia. Detta för att vi skulle kunna hålla kontakten med varandra efter grundskolan och bestämma träff för fika osv. Till slut så insåg jag smidigheten med att vara "vän" med dem, då jag har valt att de inte ser mina  och mina privata vänners inlägg. Självklart så söker jag inte upp dem, utan det får bli på deras initiativ - vilket känns helt ok, tom jättebra. Nackdelen kan vara att jag "får veta för mycket" när de tex är inloggade när de bör göra andra saker. En lösning kan vara som den som Ann Karlsson gjort. Ja var och en gör som den vill, men som verktyg finns det många sätt att utnyttja fb för skolarbete.

Det samma är den uppsjö av olika arbetssätt som kan göras digitalt. Ett tips är denna sidan! Här får du den ultimata lärarguiden över digitala verktyg. Idag körde Sofia och jag igång med vårt Tema Mission för år sex och de tycker att det ska bli kul och spännande. Vi med! så många ämnen i ett och samma tema - me like! Snart är det dags för sjuorna och jag hoppas att de vill arbeta med Lag och rätt i so:n. Fick se en otroligt bra planering från Malin Frykman som hon har döpt till Crime time. Även här kan flertalet ämnen ingå. 

Ja oavsett vad vi tycker att sociala medier och datorer har för grad av nödvändighet, så tror jag att vi måste spela i den divisionen. De som inte hoppar på tåget, har nog svårt att få med allra flesta elever på banan. Det är ungdomarnas arena och vi vuxna har och kommer än mer inta den. Sedan är det upp till var och en att lägga gränsen mellan privat och arbete utifrån sina egna värderingar.

Att arbeta utan dator och Internet känns otänkbart för mig. Den är det absolut viktigaste redskapet, så det är säkert så som familjen säger - jag är besatt av Facebook och Twitter och det stämmer säkert.... Så nöjd idag när jag fixade till min stationära skärm och tangentbord, som jag har till min bärbara. Vilket enormt lyft det kommer bli för mig. Ett helt klart oumbärligt hjälpmedel. Det är bara att tacka Mikael - rektor - för att snabbare en blixten köpa in det som ergonomen föreslog, samt att han själv har grymtbra "koll" på vilka tillbehör som är bra och vice versa. Det är ju lätt att köpa det billigaste annars. Detta plus att jag talade med min gamla sjukgymnast idag och fick sådana bra tips och råd. Känns så skönt för helt plötsligt så går det lite lättare att med de extra benen. Nu hoppas jag att ortopeden på Kungsbacka ringer imorgon och säger "Tyvärr så kan du inte få en tid innan tre månader...." så jag kan få remissen vidarebefordra till Spine Center i Göteborg, där de har börjat operera in diskproteser - den operation som de gjorde på mig i Stockholm. Det är bara att hålla tummarna....

G B Shaw säger att "Livet är inte ett kort stearinljus, det är en strålande fackla!", och så ska 2011 bli.//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar